JU „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“, u okviru projekta „Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u BiH“ kojega vodi Kulturno izobraževalno društvo PiNA iz Slovenije, a financira Ministarstvo za vanjske poslove Republike Slovenije, program Međunarodna razvojna saradnja Slovenije, provela je Natječaj za izbor najbolje ženske poduzetničke ideje u turizmu, u Jajcu 2019. godine.
Na adresu Turističkog info centra Jajce pristiglo je ukupno pet prijava sa zanimljivim idejama. Na osnovu kriterija kao što su originalnost ideje, uticaj na poboljšanje i obogaćivanje turističke ponude Jajca, potencijal primjene i razvoja, kompetencije aplikanata i opšti utisak o aplikantima i poduzetničkoj ideji, Komisija imenovana od strane JU Agencije Jajce odabrala je dvije ideje.
Nagradu u iznosu od 500 KM (petsto konvertibilnih maraka), dizajn i štampanje promotivnog materijala i promociju na web stranici Agencije dobit će Esma Zjajo za „Gourmet gift box“ (gurmanska poklon kutija) i Marina Saraf za Malu školu bosančice.
Proglašenje pobjenika i ugovori sa dobitnicama nagrada će biti potpisani na dan Sajma turizma i eko proizvoda STEP Jajce 2019. odnosno 12.10.2019.godine u 15 sati.
Partneri projekta: Centar za edukaciju mladih Travnik (BiH), JU Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca (BiH), Zavičajni muzej Travnik (BiH), Udruženje poslovnih žena u Bosni i Hercegovini (BiH), Udruženje za promociju i razvoj kreativnog izražavanja “Kreativni svijet!” Travnik (BiH), Udruženje žena “Viktorija 99” Jajce (BiH), Asocijacija mladih Vinac Jajce (BiH), i Kulturno izobraževalno društvo PiNA (SI).
Organizacioni odbor Sajma turizma i eko proizvoda – STEP Jajce 2019. upućuje Javni poziv za sudjelovanje na Sajmu turizma i eko proizvoda svim zainteresiranim pravnim i fizičkim osobama koje u svom asortimanu imaju turističke proizvode i usluge, autohtone domaće proizvode, zdravu hranu, ljekovito bilje, prirodnu kozmetiku, proizvode tradicijskih obrta, ukrasne i umjetničke predmete, proizvode domaće radinosti i sl., te zainteresirane pravne i fizičke osobe registrirane za obavljanje ugostiteljske djelatnosti na otvorenom prostoru.
Obrazac za prijavu učešća možete preuzeti klikom OVDJE.
Sajam turizma i eko proizvoda – Jajce 2019. / STEP, održat će se dana 12.10.2019. godine na dvije lokacije:
CENTAR GRADA – za oblast povrtlarstva, voćarstva i ratarstva i drugih eko proizvoda
STOČNA TRŽNICA HRASTOVI – KARIĆI – za kategorije uzgoja stoke iz vlastite proizvodnje: steonih junica, ovaca-muzna grla i nazimice (krmače do 3 godine starosti)
LOKACIJA U CENTRU GRADA
07:00 – 09:00 sati / dolazak izlagača i uređenje štandova
11:00 sati / otvorenje Sajma i kulturno-zabavni program / plato Doma kulture
15:00 sati / prezentacija turističke aplikacije i rezultata turističke sezone 2019. proglašenje pobjednika Natječaja za najbolju turističku ideju / Dom kulture
17:00 sati / proglašenje pobjednika u svim kategorijama / plato Doma kulture
LOKACIJA STOČNE TRŽNICE HRASTOVI – KARIĆI
08:00 sati / otvaranja Sajma stoke iz vlastitog uzgoja
10:00 sati / proglašenje pobjednika u svim kategorijama
NAGRADNI FOND
Stočni sajam, tržnica „Hrastovi“
Izbor najkvalitetnije junice iz vlastitog uzgoja:
nagrada 500,00 KM
nagrada 300,00 KM
nagrada 200,00 KM
Izbor najkvalitetnije ovce iz vlastitog uzgoja:
nagrada 300,00 KM
nagrada 200,00 KM
nagrada 100,00 KM
Izbor najkvalitetnije nazimice iz vlastitog uzgoja:
nagrada 300,00 KM
nagrada 200,00 KM
nagrada 100,00 KM
Sajam proizvoda iz voćarstva, povrtlarstva, ratarstva i drugih eko proizvoda / centar grada
nagrada za najbolji proizvod iz povrtlarstva 200,00 KM
nagrada za najbolji proizvod iz voćarstva 200,00 KM
nagrada za najbolji proizvod iz ratarstva 200,00 KM
nagrada za najbolji štand 200,00 KM
Dana 5.9.2019. godine, JU „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“ je pokrenula nagradnu igru pod nazivom “Jajce, tvoj doživljaj – tvoja priča”. Nagradna igra je trajala do 30.9.2019. godine, nakon čega su putem slučajnog odabira izvučena imena dobitnika.
Dobitnici nagrade su: – Marijana Ristanić
– Fahrudina Delibašić
– Jelena Miljanović Čehajić
Nagradni paket uključuje: – Noćenje za dvije osobe u Jajcu u hotelu po izboru – Besplatan ulaz za vodopad, tvrđavu, katakombe, zavičajnu zbirku, hram Mitrasa
– Plovidba Plivskim jezerom
Dobitnicima čestitamo i zahvaljujemo se svima koji su učestvovali u ovoj nagradnoj igri.
Ako biste me pitali koji je po meni najbolji izlet koji možete napraviti iz Banjaluke, bez dileme bih rekao Jajce. Iako površinom mali i sa svega 30,000 stanovnika, Jajce je jedan od rijetkih gradova u našoj zemlji koji se može pohvaliti činjenicom da u njemu može da se nađe gotovo sve!
Tražite istorijske spomenike? Ne samo da ih ima, već je ovo jedan od gradova sa najviše nacionalnih spomenika u BiH! Jajce ima čak 30 nacionalnih spomenika.
Zanimljive muzeje? I oni su tu.
Ali ipak, ono najbolje od grada, svakako je njegova priroda. Tokom mog boravka ovdje, sa Nestorom, njegovom ženom i mojim domaćinom Samedom iz turističke organizacije grada, pričali smo o tome šta bi mogao da bude “proizvod” naše zemlje i ono nešto wow po čemu će nas drugi prepoznavati. Hrvatska ima more, Slovenija planine, a mi?
Možda naše rijeke i vodopadi mogu biti ti zbog kojih će ljudi “maksuz” dolaziti ovdje. Vodopadi kao što su Štrbački buk, Kravice i vodopad u Jajcu.
Jesmo li mi zemlja vode?
Dok sam bio ovdje, sve ono najljepše nekako se vrti oko nje. Imam osjećaj da u toliko mjesta u našoj zemlji ima one čiste vode, nečega sa čim ako ćemo realno mali broj zemalja može da se podiči. Sa preko 80 miliona turista godišnje, Španija je druga po redu najposjećenija zemlja u svijetu, ali da li je neko vidio lijepu rijeku u njoj?
Više nije tajna da je voda buduća nafta i da će njena vrijednost sve više i više da raste, a mi je imamo toliko. Možda je do mene, ali ne mogu trenutno da se sjetim niti jedne zemlje u Evropi koja ima ovoliko rijeka i vodopada, a da se ne zove Rusija. A ona nekako i nije u Evropi.
Ako jednoga dana dobijemo titulu Zemlja vode, onda Jajce svakako treba da se nađe u vrhu ove liste. Uostalom, kroz ovaj tekst, vidjećete i zašto to kažem. U njemu ću pisati i o svim drugim bitnim stvarima koje možete da vidite u ovom sjajnom gradu, a podijeliću i neke zanimljivosti i legende koje su mi bile mnogo simpatične, a o kojima se ne zna mnogo.
Idemo redom.
Jajce i kratki uvod o njemu
Svaki grad ponosi se svojom istorijom i tradicijom, ali malo je njih koji su tokom svih ovih godina posvetili toliko pažnju njenom očuvanju, kao što je Jajce. Dok ulicama grada, nećete moći a da ne osjetite pravi duh orijenta. Duh starog vremena koji odiše prvi svakom koraku ovdašnjim pločnicima.
Istorijski gledano, Jajce se prvi put počinje razvijati tokom 14. i 15. vijeka, a najveće zasluge za to pripadaju Hrvoju Vukčiću Hrvatiniću.
Za nastanak imena grada, vežu se dvije legende.
Prva kaže da je Vukčić Hrvatinić odlučio sagraditi grad po uzoru na dvorac “Jaje” (Castell del Uovo), koji se nalazi u čuvenom Napulju. S obzirom na ime dvorca i sam grad Jajce tako dobija svoje. Po onoj drugoj, vjeruje se da su za vrijeme zidanja jajačke tvrđave u malter stavljana jaja kako bi bio čvršći.
Bilo kako bilo, Jajce je grad sa dugom i bogatom istorijom u kojem zaista možete da vidite toliko toga.
Gdje se nalazi Jajce?
Jajce predstavlja odličnu destinaciju za jednodnevni izlet iz većih gradova BiH.
Šta vidjeti u Jajcu?
Vodopad u Jajcu
Jeste li znali da je vodopad u Jajcu nastao prije više od 50.000 godina, te da je proglašen za jedan od 12 najljepših vodopada na svijetu? Na svojoj najvišoj tački, dostiže visinu od 18 metara, a u proteklih nekoliko godina, poznat je i kao mjesto na kome se održava takmičenje u skokovima.
Za razliku od većine drugih vodopada širom svijeta koji se obično nalaze dislocirani od gradova, te vožnja do njih često zahtjeva vrijeme, vodopad u Jajcu, nalazi se u epicentru grada, udaljen svega nekoliko minuta lagane šetnje, od čuvene jajačke tvrđave i starog dijela grada.
Tvrđava
A kad smo već kod tvrđave, bitno je spomenuti da je jajačka tvrđava svojevremeno slovila za najjaču u čitavoj Bosni. Onu koja je odoljevala Osmanlijama punih 65 godina, a ono što je zanimljivo je da je tokom svih tih godina, sa ciljem da se ojača, stalno dograđivana.
Ono što mi se posebno dopalo ovdje je mogućnost da se oprobate u streljaštvu gađajući crveno-plavu metu, ukrašenu slamom na ivicama, koja neodoljivo podsjeća na mete kakve obično viđamo po filmovima.
Zaista zanimljivo iskustvo.
Mlinčići
Mlinčići u Jajcu postojali su još od 1562. godine, a danas su bez dileme jedna od najvećih atrakcija grada. Nekada su na ovom području postojala 24 mlina od kojih šest nije bilo u funkciji. Danas ih je ovdje 20, te stoje kao pokazatelj industrijskog razvoja u osmanskom periodu, a imaju i veliki kulturološki značaj za ovo čitavo područje.
Svrha izgradnje mlinova u početku je bila prije svega funkcionalna, te su se oni koristili za proizvodnju brašna. Skoro svi mlinovi, bili su u vlasništvu imućnijih ljudi koji su ih davali na korištenje lokalnom stanovništvu. Postojao je određen dan u sedmici kada su mlinari mogli da koriste mlin, a bili su obavezno da 10% od svoje proizvodnje, daju vlasnicima mlina.
Vjerovatno ni sami mlinari nikada nisu sanjali, da će ono što su svojim rukama pravili, danas biti velika turistička atrakcija, pa je vremenom došlo do narušavanja njihovog izgleda. Ipak, 2005. godine oni su ponovo renovirani, a od 2009. godine, Mlinčići su postali nacionalni spomenik Bosne i Hercegovine.
Plivsko jezero
Plivsko jezero najveće je prirodno jezero u BiH, a nalazi se na svega pet kilometara od centra grada. Kada dođete ovdje, dočekaće vas prava oaza mira, gdje je sve tako spokojno i tiho. Samo vi, šuma i džinovsko jezero koje odmara oči.
Ako ipak želite akciju, postoji zaista mnogo mogućnosti za rekreaciju. Mi smo rentali ovu pedalinu sa slike, ali možete uživati i u vožnji bicikla, igranju odbojke, kao i u vožnji kajaka i kanua. Možete čak i da zaplivate.
Jezera je inače odlično kombinovati sa posjetom Mlinčićima, jer se nalaze u neposrednoj blizini.
Katakombe
Ako bismo govorili o tome šta je ono najmisterijoznije šta možete vidjeti u Jajcu, bez dileme to bi bile katakombe. Zanimljivo je da su se one ručno klesale u živu stijenu i da se nalaze u samom centru grada, odmah kod Medvjed kule. Katakombe su inače napravljene početkom 15. vijeka, kada je već spomenuti Hrvoje Vukčić Hrvatinić dao nalog da se isklešu Kata – kombe kao mjesto posljednjeg prebivališta vojvodske porodice Hrvatinića.
Ono što mi pada na pamet kada sam u ovom mjestu, je da bi lokacija mogla dobro da posluži za snimanje filma misterije ili za neki dobar triler. Posebno kada čuješ da postoji legenda koja kaže da je postojao tajni prolaz iz katakombi do vodopada…
Hram Boga Mitre
Ovaj hram, najstariji je nacionalni spomenik u Jajcu, a izgrađen je u čast veličanstvenog Boga Sunca. Sagrađen je još u IV vijeku, a otkriven tek 1931. godine, ali ono što je jako značajno je da je reljef na njemu vrlo dobro očuvan do dan danas.
Ovaj hram, predstavlja jedan od najznačajnijih istorijskih lokaliteta u BiH, a upravo zbog toga je 2003. godine proglašen nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine.
Medvjed kula
Još jedna prastara građevina u Jajcu, Medvjed kula pripada tipu odbrambeniih kula, koja je nekada služila za čuvanje pristupa gradu sa zapada. Sa njenog vrha se moglo pratiti kretanje neprijatelja iz tog pravca, te je služila i kao neka vrsta kule za stražare.
Ono što mnogi primjete kod nje je neobično ime, za koje postoje dvije teorije nastanka. Neki je zovu ovako zbog svoje glomaznosti i debljine zidova koja iznosi i do 6 m, dok drugi smatraju da su u njoj nekada živjeli medvjedi kojima su bacani zarobljenici na milost i nemilost.
Toranj Sv. Luke
Ovaj toranj, u suštini predstavlja ostatke crkve sv. Marije, nastale još u 12. vijeku. Na ovom mjestu je papa Pio II krunisao posljednjeg bosanskog kralja Stjepana Tomaševića, koje je prenio kraljevsku prestonicu u ovaj grad.
Nevjerovatno zvuče svi ovi podaci kad malo razmislim. Primijetite li koliko je Jajce istorijski značajan grad? Koliko samo sačuvanih objekata se nalazi u njemu, koji tu stoje vijekovima?
Uz to, ovaj zvonik jedini je sačuvani srednjovjekovni zvonik u kontinentalnom dijelu Balkana, a svoj naziv nosi po relikvijama sv. Luke koje su bile smještene unutar crkve.
Muzej II Zasjedanja AVNOJ-a
U školama smo učili da je 29. novembra 1943. godine u Jajcu je održano II Zasjedanje AVNOJ-a, gdje su udareni temelji SFRJ i gdje je faktički stvorena Jugoslavija. Kao obilježje tog značajnog istorijskog događaja za našu zemlju, 1953. godine osnovan je Muzej II zasjedanja AVNOJ-a.
Danas se u muzeju mogu pronaći zapisi, predmeti, kao i fotografije iz tog perioda, a urađena je i ambijentalna rekonstrukcija spomen sale u kojoj je 1943. godine održano Zasjedanje.
I na kraju
Mogli bismo još mnogo pisati o Jajcu i njegovima ljepotama, ali ovim tekstom sam htio da vam zagolicam maštu. Iskreno, volio bih da i vi dođete u ovaj grad i doživite ga, baš kao što sam ga i ja doživio. Mislim da nigdje u našoj zemlji na ovako malom mjestu nećete vidjeti toliko različitih stvari i doživjeti sve ovo.
Sa sve većim brojem rastućih turista, Jajce polako ali sigurno postaje jedna od najprivlačnijih destinacija u zemlji, a moje neki osjećaj je da će uskoro da bude baš hit destinacija.
Jajce iz godine u godinu bilježi sve veći broj posjeta, ističe Anto Brtan.
Jajce je kraljevski grad i mislim da po tome trebamo biti prepoznatljivi u svijetu, ističe Brtan.
Jajce se nalazi u središnjem dijelu Bosne i Hercegovine. Ovo područje naseljeno je još od prahistorijskog i antičkog perioda, o čemu svjedoči postojanje rimskih naselja i mitreja iz 3. i 4. stoljeća. U 15. stoljeću Jajce je dobilo ulogu kraljevskog grada. U Crkvi sv. Marije krunisan je posljednji bosanski kralj Stjepan Tomašević, a dvije godine kasnije tu je osnovana Jajačka banovina. Početkom 16. stoljeća Osmanlije zauzimaju Jajce, a Austro-Ugarska uspostavlja vlast krajem 19. stoljeća i gradi najveću hidrocentralu u ovom dijelu Evrope.
Naš sagovornik, Anto Brtan direktor je vrlo značajne institucije, J.U. „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“. Prije stupanja na ovu dužnost Brtan je proveo više od 20 godina radeći u institucijama Bosne i Hercegovine i Federacije BiH, a njegov posljednji radni angažman bio je u diplomatiji na dužnosti prvog sekretara Ambasade Bosne i Hercegovine u Zagrebu.
Rijetko koji grad u Evropi i svijetu se može pohvaliti sa tako bogatim kulturno-historijskim naslijeđem, koje postaje sve atraktivnije i na istoku i na zapadu. Od brojnih džamija, podzemne crkve uklesane u kamenu, Franjevačkog samostana i Podmilačja, drugog najpoznatijeg svetišta za katolike u BIH, do pravoslavne crkve, ostataka iz srednjeg vijeka, koje uključuje utvrdu i Kraljev grob… Koliko su zaista prepoznati turistički potencijali Jajca, na koji način promovišete istinske vrijedosti Vašeg grada, te da li ste zadovoljni ovogodišnjom turističkom posjetom?
– Jajce iz godine u godinu bilježi sve veći broj posjeta i postaje sve atraktivnije odredište za brojne turiste iz cijeloga svijeta. Bogato kulturno-povijesno naslijeđe i prirodne ljepote naš su glavni turistički adut, a zahvaljujući našim poduzetnicima koji se bave turizmom dodatna turistička ponuda svake sezone je bogatija. Naša „Agencija“ vodi brigu o većini od 30 nacionalnih spomenika u Jajcu i velikom prirodnom baštinom te ih nastojimo promovirati u zemlji i inozemstvu. Zadnjih godina prisutni smo na većini turističkih sajmova u Bosni i Hercegovini i inozemstvu, imamo odličnu suradnju s vodećim turističkim agencijama u našoj zemlji te se povezujemo i sa stranim agencijama. Smatram da te aktivnosti već počinju davati konkretne rezultate, a pravi rezultati doći će, nadam se, u narednih pet godina.
Dobivamo veliku pažnju medija što nam također pomaže u realizaciji naših ciljeva, te koristim ovu prigodu da se zahvalim svim medijima koji na bilo koji način vrše promociju kraljevskog grada Jajca. Osim toga, sve se više okrećemo društvenim mrežama kako bismo promovirali naše turističke potencijale.
Svake godine tijekom turističke sezone organiziramo niz kulturno-sportskih manifestacija u Jajcu kako bismo našim gostima prezentirali našu bogatu povijest, kulturu i prirodne ljepote. Posebno bih istaknuo manifestaciju „Dani srednjovjekovlja“, koju organiziramo prvog vikenda u srpnju/julu u spomen na posljednjeg bosanskog kralja Stjepana Tomaševića, a na kojoj ugostimo brojne viteške udruge iz Bosne i Hercegovine i inozemstva. Uveli smo i neke popratne sadržaje na našoj tvrđavi što je rezultiralo značajnim povećanjem broja posjeta.
Jajce je kraljevski grad i mislim da po tome trebamo biti prepoznatljivi u svijetu. Na tom tragu planiramo niz aktivnosti, a jedna od njih je uređenje nacionalnog spomenika „Kraljev grob“ koji je u jako lošem stanju. Prijavili smo projekte i dobili značajna sredstva od Vlade R. Hrvatske i Federalnog ministarstva kulture i sporta, te ćemo po dobivanju potrebnih dozvola započeti s arheološkim istraživanja na tom lokalitetu, a potom i na njegovom uređenju.
Vodopad rijeke Plive naš je turistički biser i skoro da nema turiste koji posjeti Jajce a da ne odvoji malo vremena za uživanje u jedinstvenom prizoru ispod vodopada. Naša plivska jezera tek će zasjati pravim sjajom nakon što realiziramo projekat uređenja plaže i šetnice duž Malog plivskog jezera. Nadam se da ćemo prvu fazu uređenja završiti do početka sljedeće sezone.
Turistička sezona koja u Jajcu traje do 30.09. polučila je do sada najbolje rezultate. Prema našim analizama za prvih osam mjeseci ove godine, u odnosu na prethodnu godinu ostvarili smo povećanje broja posjeta za skoro 15 posto. Značajno smo povećali i broj zaposlenih, tako da je u „Agenciji“ tijekom sezone zaposleno 40-tak ljudi, uglavnom mladih. Sav višak prihoda uložit ćemo u uređenje naših nacionalnih spomenika i uvođenje novih turističkih ponuda.
Nedavno su održani 5. Međunarodni skokovi s vodopada u Jajcu, u organizaciji JU “Agencije za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca”. Po čemu su specifični skokovi sa vodopada u Jajcu, odnosno po čemu se izdvajaju od skokova u nekim drugim gradovima, te da li ste zadovoljni medijskom pratnjom ovog događaja?
– Međunarodni skokovi s vodopada u Jajcu, kao jedinstveni sportsko-zabavni događaj ovakve vrste naša su posebna atrakcija. Posebni su zbog same činjenice da se održavaju na vodopadu, jedinom na svijetu u centru nekog grada, posebni su i zbog njegove ljepote i samog ambijenta kojeg pruža kanjoj rijeke Vrbasa u koji se ulijeva rijeka Pliva. Svi skakači koji su imali priliku sudjelovati na skovima s vodopada ne kriju svoje oduševljenje i rado se odazovu svakom našem pozivu.
Sigurnost je također važan faktor o čemu vodimo posebnu brigu. Prošle godine nismo održali skokove, jer nismo mogli jamčiti potpunu sigurnost. Zato smo ove godine angažirali specijaliziranu firmu koja je temeljito očistila bazen ispod vodopada. Na ovogodišnjim skokovima angažirali smo kroz sponzorstvo sedam profesionalnih ronioca iz firme „Extreme Explorer“ iz Mostara, članove lokalnog Rafting kluba i Kajak-kanu kluba s čamcima, tako da mogu reći da sigurnost skakača i posjetitelja nikada nije bila na ovako visokoj razini. Medijsko praćenje ovog događaja bilo je na visokoj razini, ali mi je žao što ni jedna TV kuća nije izrazila volju za prijenos skokova uživo. Nadam se da ćemo sljedeće godine uspjeti naći jednog takvog medijskog pokrovitelja.
U posljednih nekoliko godina slobodno možemo reći da Jajce postaje pravi turistički grad. Smatrate li da je Jajcu potrebna još bolja hotelsko ugostiteljska ponuda, odnosno da li je po Vašem mišljenju potrebno investirati u gradnju objekata koja će u konačnici obogatiti ponudu hotelijerstva u Vašem gradu?
– Pitanje koje ste postavili ključno je za budućnost turizma u Jajcu. Sve dok ne budemo imali najmanje jedan hotel s 4 ili 5 zvjezdica, ne možemo govoriti o pravoj turističkoj ponudi u Jajcu. Mi trenutno imamo nekoliko hotela, motela i hostela niže kategorije, ali to je nedovoljno za broj posjetitelja koji u sezoni dođu u Jajce. Nedavno sam imao sastanak s jednom od vodećih turističkih agencija iz Zagreba koja posljednjih godina dovodi jako puno turista iz Japana, Taiwana i Kine i glavna im je zamjerka bila na naše smještajne kapacitete. Nadam se da će se pojaviti potencijalni investitori, jer mi na lokalnoj razini nemamo takve kapacitete, te da ćemo uskoro u Jajcu imati jedan luksuzni hotel koji će pomoći razvoju našeg turizma.
Jajce, 17. septembra 2019 – 16. do 17. septembra 2019. godine se u Hotelu Turist 98 u Jajcu održala Nacionalna konferencija Održivi turizam kao razvojni potencijal Bosne i Hercegovine s ciljem da se istakne važnost razvoja održivog turizma kao potencijala za odgovoran društveni i ekonomski razvoj BiH, čija namjena je poticanje sudjelovanja svih ključnih dionika, uključujući lokalno stanovništvo, u kreiranju održivog turizma, lokalnih zajednica i razvoju novih inovativnih održivih praksi i destinacija.
U početku konferencije Anto Brtan, direktor Javne ustanove Agencije za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca, je pozdravio sve prisutne, istaknuvši važnost konferencije i naglasio da moramo otvoriti prostor u BiH kako bismo mogli rasti i u oblasti turizma pri čemu trebamo da učimo i jedni od drugih.
Edin Hozan, gradonačelnik Jajca, dalje je rekao da BiH ima veliki turistički potencijal i da se nada da će kroz dosad razvijene planove i programe ljudi moći sagledati potencijal i naći poslovne prilike za razvoj turizma u BiH, dodajući da bi volio da Jajce postane jedno od vodećih turističkih odredišta ne samo u BiH, nego i u cijeloj regiji.
Dubravko Milanović, pomoćnik ministra za trgovinu, turizam i ugostiteljstvo u Ministarstvu ekonomije Srednjobosanskog kantona, također je pozdravio prisutne u ime ministra i rekao da se izradom zakona o turističkim zajednicama općinama pruža mogućnost razvoja održivog turizma. Dodao je da bi pored toga morali i sazrijeti i početi više voditi računa o okolišu.
Ambasadorica Republike Slovenije u Sarajevu, NJ. eksc. gospođa Zorica Bukinac predstavila je napore projekta „Posticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u BiH“, koji se tri godine bavio pitanjem ekonomske nejednakosti žena podržavajući socijalno poduzetništvo u kulturnom turizmu u Srednjobosanskom kantonu, s ciljem postizanja ravnopravnosti spolova u regiji kroz obuku i podržavajuće okruženje za povećanje prihoda žena u socijalnom poduzetništvu i turizmu. Naglasila je također važnost međunarodne suradnje koja od 2014. godine daje prednost Zapadnom Balkanu i BiH, te dodala kako osobno želi u budućnosti više takvih projekata.
Vid Tratnik, predsjednik PiNE, vodeći partner projekta, naglasio je da su politike i okviri važni, ali da je najvažnije da ljudi žele učiniti nešto dobro za društvo, pozitivno iskustvo za turiste, a koje je ujedno i prihvatljivo okolini a i ljudima u njoj. Prvi dio konferencije zaključio je mišlju da smo ovdje da učimo jedni od drugih.
Drugi dio konferencije otvorila je Snježana Marić, stručna savjetnica za turizam, Odjel za turizam, Sektor za vodene resurse, turizam i zaštitu okoliša, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, koja je rekla da ova zemlja ima impresivne mogućnosti i resurse koje posjeduje i treba uravnotežiti pravni, politički i strateški okvir kako bi se omogućio ravnomjerniji položaj i pomoć turističkim resursima. Ona je dodala da treba raditi i na sistemskom razvoju adekvatne turističke infrastrukture i ažurirati statistiku i obrazovanje u sektoru. Također je spomenula da bi se nadležni organi trebali dogovoriti oko zajedničkog pristupa utvrđenim nedostacima koji ometaju razvoj sektora. Ona potencijal u iskorištavanju nove tendencije suvremenog turizma i globalizacijskih procesa u turizmu vidi kao povijesnu priliku na putu integracije u europske i svjetske turističke tokove.
Muhamed Softić, direktor Ureda za europske integracije, fondove, odnose s javnošću i kvalitetu prema Međunarodnom standardu, Srednjobosanski kanton, predstavio je prisutnima kako su započeli proces izrade Strategije razvoja Kantona Središnja Bosna 2016.-2020. I zašto je strategija za SBK presudna važnost. Kazao je da je razvijanjem strategije, pored svih izazova na koje je naišao kao dio Bosne i Hercegovine, SBK uspio održati stabilnost razvojem i usvajanjem, provođenjem i provedbom spomenute strategije, te predložio da svi koji žele raditi u turizmu trebaju misliti o tome strateški.
Ivana Mišković, pomoćnica sekretara u Vladi Kantona 10, predstavila je studiju izvodljivosti za održivi razvoj ruralnog turizma u Kantonu 10. Spomenula je da je participativni pristup ključan u provedbi studije, u koju je uključena šira zajednica, odnosno cijela županija, sve općine, stakeholderi, lokalni poljoprivrednici i svi ostali koji su imali što reći.
U nastavku se program konferencije fokusirao na predstavljanje primjera i potencijala održivog turizma u SBK. Fatima Maslić, direktorica Zavičajnog muzeja Travnik, predstavila je gdje vidi potencijal održivog turizma u Srednjobosanskom kantonu – istaknula je prirodne potencijale, povijesne dvorce, arheološka nalazišta, muzeje i muzejske zbirke i drugo. Dodala je i da lokalne zajednice i pojedinci, zajedno s turističkim zajednicama, moraju prepoznati mikro potencijale i integrirati ih u regionalne projekte kako bi ponudili dobro osmišljen i organiziran pristup razvoju i povezivanju turističkih projekata na regionalnom nivou, ali također vidi i veliku priliku za zapošljavanje i samozapošljavanje stanovništva u Srednjobosanskom kantonu.
Dragan Glavaš, stručni saradnik za razvoj turizma, JU Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i turistički potencijalni razvoj Jajca, kao i drugi govornici, složili su se da je još uvijek puno neiskorištenog potencijala u oblasti održivog turizma, tj. pogledajte i primjer općine Jajce. On je spomenuo da se od zaštite prirodnog i kulturnog nasljeđa i njegovog uključivanja u turizam mogu ostvariti brojni ekonomski, sociološki, demografski i drugi efekti. Dodao je da ako Jajce bude destinacija sa prepoznatljivim turističkim proizvodom, mora se poduzeti niz mjera za podršku održivom razvoju. Potrebno je provesti aktivne mjere zaštite prirodne i kulturne baštine, uvesti konkretne mjere za poticanje razvoja ekoturizma i kontrolu kvalitete turističke ponude.
Miha Bratec, asistent. mag na ekonomskom fakultetu Univerziteta u Ljubljani i predstavnik Instituta za novi turizam (Zavod Novi turizem Ljubljana) na konferenciji je predstavio potencijal gastronomskog turizma ruralnim područjima u digitalnom dobu. Naglasio je da BiH ima odličan potencijal da postane gastronomski prepoznatljiva, istaknuvši najveći nedostatak u nedostatku službenih gastronomskih informacija, promocija i marketinga te da nema moderne i raznolike bosanske gastronomske scene.
U sklopu trećeg i završnog dijela prvog dana konferencije predstavljene su tri dobre prakse održivog turizma – Bee Zone Business Incubator, modni brend Senses i WearableArt vlasnice i kreativke Mirele Džinić i hotela Biser, Derventa, vlasnice Danice Nović te dokazali da je sve o čemu smo razgovarali na početku, moguće i ostvarivo.
Drugi dan konferencije bio je posvećen umrežavanju i učenju o dobrim praksama.
Počeli smo s TOP 100 Održivih destinacija – radionicom interpretacije kriterija koju je vodila Tina H. Zakonjšek, međunarodno certificirani revizor za Zelene destinacije, Travelife i Zeleni globus, gdje je predstavila natjecanje TOP 100 održivih destinacija i objasnila 30 kriterija za održivi razvoj turizma. Sudionici i učesnici su također stekli bolje razumijevanje održivosti različitih destinacija.
U nastavku konferencije Aida Zubčević iz Udruženja poslovnih žena u BiH predstavila je mogućnosti i različite načine na koje žene svojim angažmanom mogu poboljšati okruženje ženskog poduzetništva i života u lokalnim zajednicama općenito.
Također su predstavljene slovenske i domaće dobre prakse u poduzetništvu i turizmu. Sudionici su tako saznali o Mrežnom poslovnom inkubatoru Vrelec d.o.o. Rogaška Slatina, kooperativi Blago Istre i Istarskom doručku, Istarskimi kućicama, Kolektivnom brendu Bohinjsko / iz Bohinja i destinaciji Bohinj, Forest selfness – Cerkno iz Slovenije. Od bosanskih dobrih priča su nam se predstavili i BH.Korpa, Budi zdrav ko dren, Naturgeist, Čokoladni svijet, Faveda Ltd., Visit Jajce, Jajce Adventures, Damen travel d.o.o – MOTEL STEĆAK, Jajce Youth Hostel i Experience Flying sa dronom.
Ovim smo zaključili drugi dan konferencije i zajedno sa sudionicima potvrdili realizaciju prvog dana konferencije – sve je moguće i ostvarivo uz dobru ideju, upornost i trud.
O projektu Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u BiH:
Konferenciju organiziramo u sklopu projekta »Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u BiH,« koji se uskoro završava. S ovim projektom smo tri godine oslovljavali problem ekonomske nejednakosti žena podupirući socijalno poduzetništvo u kulturnom turizmu u Srednjobosanskom kanton, s ciljem postizanja ravnopravnosti spolova u regiji kroz obuku i podupiruće okruženje za povećanje prihoda žena u socijalnom poduzetništvu i turizmu.
Projekt izvodi Kulturno i obrazovno društvo PiNA sa partnerima Centar za edukaciju mladih Travnik, JU Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnun baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca, Zavičajni muzej Travnik, Uduženje poslovnih žena u Bosni i Hercegovini, Udruženje za promociju i razvoj kreativnog izražavanja “Kreativni svijet!” Travnik, Udruženje žena “Viktorija 99” Jajce i Asocijacija mladih Vinac Jajce, s podrškom Ministarstva Republike Slovenije za vanjske poslove, programa Međunarodne razvojne suradnje.
Učestvujte u nagradnoj igri “Jajce, tvoj doživljaj – tvoja priča” i osvojite jedan od 3 paketa!
Nagradni paket uključuje: – Noćenje za dvije osobe u Jajcu u hotelu po izboru – Besplatan ulaz za vodopad, tvrđavu, katakombe, zavičajnu zbirku, hram Mitrasa – Plovidba Plivskim jezerom
Uslovi za učešće: – Označiti facebook stranicu JU “Agencija” Jajce da vam se sviđa – Podijeliti facebook objavu (POGLEDAJ OVDJE) – Označiti osobu u komentarima objave s kime bi skupa željeli posjetiti Jajce
Nagradna igra traje do 30.9.2019. godine.
Pobjednici će se slučajno odabrati putem Commentpicker-a i biti će objavljeni na našoj web i facebook stranici.
JU „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“ poziva sve zainteresirane da se prijave na Natječaj za izbor najbolje ženske poduzetničke ideje u turizmu, u Jajcu 2019. godine.
Natječaj se objavljuje na web stranici JU „Agencija Jajce“ (www.agencija-jajce.ba) i Facebook stranici JU „Agencija“ Jajce.
Rok za prijavu je 20 (dvadeset) dana od dana objave na web stranici, odnosno do 24. 9. 2019. godine.
Učesnici na konkursu mogu biti:
• žene kao fizičke osobe;
• timovi, koji čine minimalno 2 (dva), a maksimalno 5 (pet) članova. Vođa tima mora biti ženskog spola;
• privredna društva čiji je osnivač žena odnosno vlasnik najmanje 50% privrednog društva mora biti ženskog spola;
• udruženja građana u kojima je nositelj projekta žena.
Cilj Natječaja je poboljšanje i obogaćivanje turističke ponude Jajca kao turističke destinacije, te davanje podsticaja ženama da se svojim idejama uključe u turističku privredu.
Najbolja ženska poduzetnička ideja u turizmu može biti vezana za stvaranje novih turističkih proizvoda ili dati doprinos unapređenju postojećih. Slobodno istražujte, informišite se o potencijalnim idejama i turističkim proizvodima koji bi mogli obogatiti i unaprijediti turističku ponudu u Jajcu, a onda nam se javite!
JU „Agencija Jajce“ će, iznosom od po 500 KM (petsto konvertibilnih maraka), podržati dvije ideje koje budu izabrane od strane stručne komisije, te će uraditi dizajn i štampanje promotivnog materijala, kao i njihovu promociju na web stranici Agencije.
Potpunu prijavu na Natječaj čini elektronski popunjen obrazac prijave (nalazi se u prilogu Natječaja) i sljedeća neophodna dokumentacija: • Fotokopija važeće lične karte za sve članove tima, odnosno fizičku osobu, odnosno preduzetnicu ili (su)vlasnicu privrednog društva, odnosno nositeljicu projekta kod udruženja građana; • Europass CV svih članova tima, odnosno fizičke osobe, odnosno preduzetnice ili (su)vlasnice privrednog društva, odnosno nositeljice projekta kod udruženja građana.
Prijava na Natječaj se podnosi u Turističkom info centru Jajca, na adresi Hrvoja Vukčića Hrvatinića bb, u zatvorenoj koverti na kojoj je napisano „Prijava na Natječaj za najbolju žensku poduzetničku ideju u turizmu u Jajcu 2019. godine”.
Neblagovremena i nepotpuna prijava neće biti razmatrana.
Neblagovremenom prijavom se smatra prijava koja je podnesena nakon isteka roka za najtečaj.
Nepotpunom prijavom smatra se prijava koja ne sadrži svu potpunu dokumentaciju koja je navedena u samom natječaju.
Poduzetnička ideja ocjenjuje se na osnovu sljedećih kriterija:
1. Originalnost ideje
2. Uticaj na poboljšanje i obogaćivanje turističke ponude Jajca
3. Potencijal primjene i razvoja
4. Kompetencije aplikanata
5. Opšti utisak o aplikantima i poduzetničkoj ideji
Konačnu odluku o dodjeli sredstava donosi Komisija imenovana od strane JU Agencije Jajce.
Natječaj će se realizirati u okviru projekta „Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u BiH“ kojega vodi Kulturno izobraževalno društvo PiNA iz Slovenije, a financira Ministarstvo za vanjske poslove Republike Slovenije, program Međunarodna razvojna saradnja Slovenije.
Partneri projekta: Centar za edukaciju mladih Travnik (BiH), JU Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca (BiH), Zavičajni muzej Travnik (BiH), Udruženje poslovnih žena u Bosni i Hercegovini (BiH), Udruženje za promociju i razvoj kreativnog izražavanja “Kreativni svijet!” Travnik (BiH), Udruženje žena “Viktorija 99” Jajce (BiH), Asocijacija mladih Vinac Jajce (BiH), i Kulturno izobraževalno društvo PiNA (SI).
Za više informacija možete nas kontaktirati na mail: [email protected] ili putem telefona na 030 719 076 ili 030 659 166.
Koristimo kolačiće na našoj web stranici kako bismo vam pružili najbolje iskustvo pamteći vaše postavke i ponovljene posjete. Klikom na "Prihvati sve" pristajete na upotrebu SVIH kolačića. Međutim, možete posjetiti "Postavke kolačića" kako biste dali kontrolirani pristanak.
Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva dok se krećete kroz web stranicu. Od toga, kolačići koji su kategorizirani po potrebi pohranjuju se u vaš preglednik jer su bitni za rad osnovnih funkcionalnosti web stranice. Također koristimo kolačiće treće strane koji nam pomažu analizirati i razumjeti kako koristite ovu web stranicu. Ovi kolačići bit će pohranjeni u vašem pregledniku samo uz vaš pristanak. Također imate mogućnost odustajanja od ovih kolačića. Ali odustajanje od nekih od ovih kolačića može utjecati na vaše iskustvo pregledavanja.
Potrebni kolačići apsolutno su bitni za pravilno funkcioniranje web stranice. Ovi kolačići anonimno osiguravaju osnovne funkcionalnosti i sigurnosne značajke web stranice.
Kolačić
Trajanje
Opis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funkcionalni kolačići pomažu u izvršavanju određenih funkcija, poput dijeljenja sadržaja web stranice na platformama društvenih medija, prikupljanja povratnih informacija i drugih značajki trećih strana.
Kolačići izvedbe koriste se za razumijevanje i analizu ključnih indeksa izvedbe web stranice koji pomažu u pružanju boljeg korisničkog iskustva posjetiteljima.
Analitički kolačići koriste se za razumijevanje interakcije posjetitelja s web lokacijom. Ovi kolačići pomažu u pružanju informacija o mjernim podacima, broju posjetitelja, stopi napuštanja početne stranice, izvoru prometa itd.
Oglasni kolačići koriste se za pružanje posjetiteljima relevantnih oglasa i marketinških kampanja. Ovi kolačići prate posjetitelje na svim web stranicama i prikupljaju podatke za pružanje prilagođenih oglasa.