Veterani austrijske vojske uređuju stare grobove poginulih vojnika Austro-Ugarske

Jučer su se unutar nacionalnog spomenika „Rimokatoličko groblje Hrast“ odvijale neobične aktivnosti koje su privukli pažnju naše policije.

Policija je izvijestila JU „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“ i Franjevački samostan u Jajcu da nepoznate osobe unutar groblja vrše radove na pojedinim nadgrobnim spomenicima, te da se pozivaju na odobrenje JU „Agencija“. Gvardijan fra Anto Šimunović i ravnatelj JU „Agencija“ Anto Brtan oko 19:00 sati izišli su na lice mjesta kako bi se uvjerili o čemu se zapravo radi.

Na groblju su zatekli skupinu austrijskih državljana, umirovljenih časnika austrijske vojske koji su uređivali grobove dvojice austrijskih vojnika poginulih 1878. godine prilikom okupacije Bosne i Hercegovine, te dvojice vojnika poginulih u I. svjetskom ratu. Naime, tijekom I. svjetskog rata u Jajcu je bila smještena austro-ugarska vojna bolnica u kojoj su se liječili ranjenici stradali u ratu protiv Srbije. Preminuli ranjenici sahranjeni su u gradskom rimokatoličkom groblju.

Prije dvije godine ova skupina najavila je svoje aktivnosti i za to dobili suglasnost JU „Agencija“. Oni su članovi Udruge koja djeluje pod pokroviteljstvom Predsjednika Austrije i koja već godinama obilazi mnoga mjesta u Europi gdje su tijekom ratova u povijesti poginuli i sahranjeni austrijski vojnici. Najavili su ponovni dolazak u Jajce tijekom kolovoza o.g.

Predsjednik te Udruge je umirovljni pukovnik Wolfgang F.J. Wildberger MSD, koji je i predsjednik Austrijsko-Bosanskohercegovačog društva sa sjedištem u Gracu.

Ovo je lijep primjer kako država ne zaboravlja vojnike koji su poginuli pod njenom zastavom makar to bilo i prije skoro 150 godina.

READ MORE

OTVORENO PISMO povodom sve češćih prijepora oko statusa nacionalnog spomenika “Crkve sv. Marije (pretvorena u Fethija odnosno Sultan Sulejnamovu džamiju 1528. godine) sa Zvonikom sv. Luke” u Jajcu

Ravnatelj Javne ustanove “Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca” uputio je otvoreno pismo vjerskim zajednicama u BiH, državnim i entitetskim institucijama koje se bave očuvanjem i zaštitom nacionalnih spomenika, lokalnim političkim dužnosnicima te zainteresiranoj javnosti povodom sve češćih prijepora oko statusa nacionalnog spomenika “Crkve sv. Marije (pretvorena u Fethija odnosno Sultan Sulejmanovu džamiju 1528. godine) sa Zvonikom sv. Luke” u Jajcu, kako bi potaknuo dijalog na ovu temu, a koje u nastavku teksta prenosimo u cijelosti.

 

U Jajcu, 30.04.2019. godine

  • Islamskoj zajednici u Bosni i Hercegovini
  • Katoličkoj crkvi u Bosni i Hercegovini
  • Članovima Povjerenstva za očuvanje nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine
  • Zavodu za zaštitu spomenika pri Federalnom ministarstvu kulture i sporta
  • Načelniku Općine Jajce
  • Predsjedatelju Općinskog vijeća Jajce

PREDMET: Otvoreno pismo povodom sve češćih prijepora oko statusa nacionalnog spomenika “Crkve sv. Marije (pretvorena u Fethija odnosno Sultan Sulejnamovu džamiju 1528. godine) sa Zvonikom sv. Luke” u Jajcu

 

Poštovani,

s obzirom na sve češće spominjanje u javnosti Javne ustanove na čijem sam čelu i mene osobno, u kontekstu prijepora oko prošlog, sadašnjeg i budućeg statusa nacionalnog spomenika Bosne i Hercegovine naziva „Crkva sv. Marije (pretvorena u Fethija odnosno Sultan Sulejmanovu džamiju 1528. godine) sa Zvonikom sv. Luke“, osjećam obvezu obratiti se javnosti i zainteresiranim stranama u ovom ‘problemu’ s pojašnjenjem uloge „Agencije za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“ (Agencija) u cijeloj toj priči, te uputiti prijedlog vjerskim institucijama i svim drugim zainteresiranim stranama glede rješavanja ovog, svima očito osjetljivog pitanja.

Crkva sv. Marije sa Zvonikom sv. Luke u Jajcu proglašena je nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine, pod ovim nazivom, dana 21.01.2003. godine Odlukom Povjerenstva za zaštitu nacionalnih spomenika Bosne i Hercegovine. Nakon navodnih prigovora od strane lokalnih predstavnika Islamske vjerske zajednice Jajce, dana 23.05.2007. godine, Povjerenstvo je donijelo Odluku o dopuni Odluke o proglašenju graditeljske cjeline – Crkva sv. Marije sa Zvonikom sv. Luke u Jajcu nacionalnim spomenikom BiH čime je promijenjen naziv ovog nacionalnog spomenika i od tada se u službenoj upotrebi koristi novi, prošireni naziv „Crkva sv. Marije (pretvorena u Fethija odnosno Sultan Sulejmanovu džamiju 1528. godine) sa Zvonikom sv. Luke“.

Kroz više od 100 godina zakonska zaštita ovog spomenika bila je regulirana kako slijedi:

  • Uspostavom vlasti Austro-Ugarske u BiH 1878. godine, ruševina crkve/džamije je ostala bez nominalnog vlasnika, te je 1892. godine od strane austrougarske uprave zakonom od 27.06.1892. godine, proglašena spomenikom kulture i data na čuvanje Zemaljskom muzeju u Sarajevu.
  • Rješenjem Zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirodnih rijetkosti NR BiH u Sarajevu, od 28.12.1951. godine, kompleks Tornja sv. Luke sa ostacima Crkve sv. Marije zaštićen je kao spomenik kulture, a Rješenjem Zavoda za zaštitu spomenika kulture NR BiH u Sarajevu, od 19.04.1962. godine, kompleks Tornja sv. Luke sa ostacima Crkve sv. Marije upisan je u Registar nepokretnih spomenika kulture pod registarskim brojem 221.
  • Prostorni plan BiH, u sklopu separata Prostornog plana Prirodne i kulturno-historijske vrijednosti (Sarajevo, kolovoza 1980. godine) svrstao je Crkvu sv. Luke u I kategoriju objekata od nacionalnog značaja.
  • Urbanistički zavod BiH kao nositelj izrade Prostornog plana Jajca, 1988. godine, u sklopu Prijedloga plana dao je spisak 74 pojedinačna spomenika i manje cjeline, a među njima i Crkva i Toranj sv. Luke na k.č. br. 989, k.o. Jajce I, na kojima se sprovodi režim prethodne zaštite.

Dakle, od 1892. godine ovaj objekat uživa najviši stupanj zaštite kao spomenik kulture, te se od tog vremena vodi pod imenom Crkva sv. Marije ili Toranj sv. Luke s ostacima Crkve sv. Marije, sve do promjene službenog naziva nacionalnog spomenika od 2007. godine.

Kao što se može vidjeti iz svega gore pobrojanog, ovaj spomenik kulture pod zaštitom je države više od 125 godina te je država (od Austro-Ugarske do danas) provodila sva istraživanja, konzervatorske radove, rekonstrukcije i zaštitu. Austro-Ugarska je ovaj spomenik kulture upisala u zemljišne knjige kao javno dobro pod pokroviteljstvom Zemaljskog muzeja, a prilikom uspostave prve gruntovnice 1898. godine austrougarske vlasti su ga upisale kao vlasništvo „Sjedinjenih vakufa u Jajcu“, pragmatično kako bi izbjegli međuvjerske netrpeljivosti ali i ublažili otpor lokalnog muslimanskog stanovništva prema okupatoru. Vlasti socijalističke BiH osnažile su status ovog spomenika kulture u smislu „općedruštvenoga dobra“ te su proveli više arheoloških istraživanja i zaštitnih mjera.

Po stjecanju neovisnosti, današnja država Bosna i Hercegovina nastavila je s brigom o očuvanju spomenika kulture i druge kulturno-povijesne i prirodne baštine kroz Povjerenstvo za zaštitu nacionalnih spomenika (uspostavljeno Daytonskim mirovnim sporazumom) i druge institucije na nižim razinama vlasti. U Jajcu je osnovana općinska javna ustanova „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“ kako bi na lokalnoj razini skrbila o našoj bogatoj kulturno-povijesnoj i prirodnoj baštini.

Agencija je osnovana 2007. godine od strane Općinskog vijeća Jajce, te u njenom Statutu, između ostalog stoji: „Javna ustanova obavlja stručne poslove koji se odnose na zaštitu, obnovu, rekonstrukciju i prezentaciju kulturno-povijesne i prirodne baštine i razvoj turističkih potencijala grada Jajca i s njima povezane određene upravne poslove čija priroda i način izvršenja zahtijevaju osnivanje Javne ustanove, uz samostalnost njezinog rada…“.

Briga o svim nacionalnim spomenicima u Jajcu, uključujući i „Crkvu sv. Marije (pretvorena u Fethija odnosno Sultan Sulejmanovu džamiju 1528. godine) sa Zvonikom sv. Luke“ obveza je, ne samo Agencije, već svih građana Jajca budući se radi o našem zajedničkom kulturno-povijesnom naslijeđu.

Točne su tvrdnje pojedinih sudionika rasprave o ovom problemu da Agencija od dana osnivanja nikada nije dobila formalni akt od strane Općinskog vijeća kojim joj se crkva/džamija daje na upravljanje, kao ni za bilo koji drugi od 30 nacionalnih spomenika, jer Osnivač, očito, nije smatrao da ima potrebe za tim nakon donošenja Statuta Agencije u kojoj su određene njene nadležnosti.

Prije moga dolaska na čelo Agencije, dvoje direktora bilo je iz reda bošnjačkog naroda i oni su udarili temelje ovoj ustanovi koja ima velike razvojne mogućnosti. Sve što sam zatekao u Agenciji produkt je njihovog višegodišnjeg rada. Zatekao sam i ključeve crkve/džamije, jer je Agencija brinula o održavanju tog nacionalnog spomenika, kao što brine i sada i brinut će sve dok se ne donese neka drugačija odluka.

Slanje ultimativnog dopisa od strane Medžlisa islamske zajednice Jajce, neposredno nakon moga dolaska na čelo Agencije, u kojem mi se daje rok od sedam dana za predavanje ključeva crkve/džamije smatram nekorektnim potezom prema meni osobno jer me se na taj način željelo staviti pred iskušenje da moram donijeti odluku koja izlazi izvan okvira mojih nadležnosti. Ako su htjeli ključeve, onda su ih mogli tražiti od mojih prethodnika Bošnjaka na čelu Agencije, jer se ovako može steći dojam da je zahtjev motiviran mojom nacionalnošću. Iskreno se nadam da nije tako.

U posljednjem članku objavljenom na ovu temu u zagrebačkom Jutarnjem listu navedeno je da  „efendija Zehrudin Hadžić polaže na nju pravo “de jure”, ključeve mu ne da šef gradske Agencije Anto Brtan koji njom upravlja iako ga Grad formalno za to nije ovlastio…“.

Neupućeni čitatelj bi iz ovoga mogao zaključiti da glavni problem leži u meni osobno i Agenciji.

Ja sam u odgovoru na dopis Medžlisa IZ Jajce naglasio, a to ponavljam i sada, da nemam ni pravo ni obvezu predati im ključeve jer ih od njih nisam niti dobio. Agencija je posljednji zakoniti mirni posjednik ovog nacionalnog spomenika i tako će ostati sve dok neka nadležna institucija ne donese drugačiju odluku. Po svemu sudeći, to bi trebala biti zadaća Suda budući da je glavni imam Zehrudin ef. Hadžić javno priopćio da me je tužio (nisam siguran je li mene osobno ili Agenciju).

I prije nego što sam dobio zahtjev Medžlisa IZ Jajce da im predam ključeve, u javnim istupima sam naglašavao da vjerske zajednice (katolička i islamska) trebaju uložiti napore na rješavanju ovog problema, kako on ne bi bio kamen spoticanja između Bošnjaka i Hrvata u Jajcu. Posebno bi bilo neprimjereno da netko na ovom problemu pokušava prikupiti političke poene, jer ima puno važnijih stvari u našoj lokalnoj zajednici gdje bi mogli utrošiti energiju. Poznato nam je da su dogodine lokalni izbori i bojim se da bi ova tema mogla biti potencirana od strane nekih aktualnih ili budućih političara.

Svi koji posjete zidine ovog nacionalnog spomenika mogu se uvjeriti u kakvom je on stanju. Bio je i u još gorem prije nego što je Agencija počela voditi računa o njegovom održavanju. Volio bih kada bi netko naveo primjer, u zadnjih 100-tinjak godina, da je Islamska zajednica u Jajcu poduzela bilo kakvu aktivnost na čišćenju unutrašnjeg ili vanjskog dijela ove crkve/džamije. Nisu se niti iz crkvenih krugova pretrgli po tom pitanju, osim što je FRAMA zadnjih 10-tak godina povremeno angažirala mlade na čišćenju ovog objekta. Stoga je malo neobično vidjeti kako se danas neki strastveno zalažu za „očuvanje“ ovog nacionalnog spomenika.

Svi se slažemo u jednoj ključnoj činjenici: da je ovaj objekat prvo bio crkva, a potom džamija te da je danas samo ruševina kojoj prijeti dalje urušavanje. Neki pokušavaju polemizirati oko toga čija je to bila crkva, premda povijesne činjenice u tom smislu ne ostavljaju prostora dvojbama. Stoga smatram da bi taj dio posla trebalo ostaviti povjesničarima.

S obzirom na sve specifičnosti naše lokalne zajednice, kao i naše zajedničke domovine Bosne i Hercegovine, moramo tražiti kompromise kako bi nam svima bilo ljepše i bolje. Isto vrijedi i za ovaj problem, koji bi dugoročno mogao opteretiti budućnost naših sugrađana i skrenuti nam pažnju s puno važnijih tema.

S najiskrenijom željom da ova crkva/džamija u budućnosti bude mjesto susreta i tolerancije, a ne razdora i netrpeljivosti, potrebno je da se najviše razine, prije svega vjerske, uključe u iznalaženje najprikladnijeg rješenja (koje će biti prihvaćeno, posebno među našim sugrađanima), te u tom smislu dajem svoj mali doprinos pokretanju dijaloga na tu temu i predlažem:

  • da se u ime naše zajedničke prošlosti, a posebno budućnosti, ova tema isključi iz dnevno-političkih rasprava i da se njome, u prvom redu, bave poglavari islamske i katoličke vjerske zajednice u BiH;
  • da vjerske zajednice ŽURNO pokušaju naći model upravljanja nad ovim objektom ili da se donese odluka da se on daje na privremeno upravljanje Povjerenstvu za zaštitu nacionalnih spomenika BiH ili Zavodu za zaštitu spomenika, odnosno lokalnoj javnoj ustanovi ovlaštenoj za brigu o nacionalnim spomenicima, do donošenja konačnog rješenja; 
  • da se vanjski dio crkve/džamije obnovi u izvornom obliku, a da se unutrašnji dio uredi na način kako su ga koristile obje vjerske zajednice u različitim vremenskim periodima i da on bude trajni svjedok našeg suživota u različitosti; 
  • da svaka vjerska zajednica u tom objektu može obavljati vjerske obrede u određenim prigodama, kako i kada se one dogovore, i da na taj način iz kraljevskog grada pošaljemo poruku mira, međuvjerske i međunacionalne tolerancije; 
  • da se što prije traži povrat posmrtnih ostataka (kostiju) izvađenih prilikom arheoloških istraživanja 2008. godine i odvezenih na analizu u Sarajevo, te da se potom pristupi konzervaciji grobova u kojima je sahranjena jajačka vlastela, naši zajednički pretci, jer stanje u kojem se grobovi sada nalaze šalje ružnu sliku o svima nama; 
  • da se na prostoru ispred crkve/džamije postavi spomen ploča koja će svjedočiti da je na tom mjestu krunjen naš posljednji kralj i da je tim činom Bosna prvi put dobila međunarodno priznanje svoje državnosti; 
  • da se i s pravoslavnom vjerskom zajednicom u Bosni i Hercegovini razgovara na ovu temu jer je posljednji bosanski kralj Stjepan Tomašević bio i posljednji srpski despot, a njegova supruga, kćerka srpskog despota Lazara Brankovića u miraz je donijela moći Sv. Luke Evanđeliste po kojima je zvonik uz crkvu dobio i ime; 
  • da se putem lokalnih medija provede anketa kako bi se i građani izjasnili o ovom pitanju i da im se pruži mogućnost da daju svoj doprinos u donošenju prihvatljivog rješenja za ovaj problem, s obzirom da je većini građana Jajca u interesu miran i dostojanstven život u kraljevskom gradu, lišen nepotrebnih tenzija i netolerancije; 
  • da JU „Agencija“ u prikladnom roku, u suradnji s vjerskim zajednicama i akademskim institucijama, pristupi organiziranju Okruglog stola na temu: Crkva sv. Marije/Fethija džamija – kulturno-povijesni značaj, stanje i perspektive“.

 

Čvrsto uvjeren da je dijalog jedini ispravan put rješavanja svih problema koji opterećuju naše društvo i da isključivo kroz zajednički rad možemo doći do rješenja koja će nas voditi u bolju budućnost, sve Vas srdačno pozdravljam i pozivam na suradnju u traženju pravog odgovora na ovaj problem čijim ćemo rješavanjem umjesto poruke mržnje i netolerancije poslati poruku mira i suživota.

S poštovanjem,

Ravnatelj, mr. sc. Anto Brtan

 

Izvorno pismo na linku: Otvoreno pismo

READ MORE

Upješno održana radionica „Pozicija i uloga žena u turizmu u XXI. stoljeću“

U skopu programa koji je organiziran povodom otvaranja ljetne turističke sezone 2019., JU „Agencija“ je pod pokroviteljstvom Vlade Slovenije u sklopu projekta „Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u Bosni i Hercegovini“, koji se realizira skupa sa slovenskom Agencijom PINA, održalo radionicu pod nazivom „Pozicija i uloga žena u turizmu u XXI. stoljeću“. Radionica se održala u četvrtak 25. travnja sa početkom u 15. sati u konferencijskoj sali Hotela „Turist 98“ u Jajcu.

Istaknuta gošća radionice bila je Marija Vukoja, MA, menadžerica restorana Hajdučke vrleti i suosnivačica Udruge „Visit Blidinje“ te dobitnica prestižne nagrade za najboljeg mladog menadžera u Bosni i Hercegovini za 2017. godinu. Gđa. Vukoja je u svom izlaganju predstavila pozitivne primjere uspješnog poslovanja te iskustva koja je stekla kroz 9 godina rada na poziciji glavnog menadžera Hajdučkih vrleti koje upošljavaju 50 radnika u sezoni. Posebno se osvrnula na važnost osobne edukacije, kao i pozitivnih osobina koje kao žena na ovoj poziciji može iskoristiti da bi unaprijedila svoje poslovanje i promijenila negativne stereotipe s kojima se susretala.

Valja naglasiti da je Jajce jedan od pozitivnih primjera u Bosni i Hercegovini gdje značajan broj žena uspješno vodi poslovne kompanije, posebno u oblasti turizma te na svoj način, obogaćuju poslovni ambijent u Jajcu.

Pored održane radionice u sklopu projekta „Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u Bosni i Hercegovini“ u narednom periodu održati će se i drugi događaji kao što je pružanje tehničke i stručne podrške ženama poduzetnicama u kreiranju Marketing plana i izrade promotivnih materijala, te održavanje ljetnog turističkog bazara. U Jajcu će se u rujnu mjesecu održati Nacionalna konferencija, a uključiti će sve gradove u Bosni i Hercegovini koji su uključeni u navedeni projekt.

READ MORE

S okruglim stolom „Budućnost turizma u Jajcu – stanje i perspektive“ simbolično obilježno otvaranje ljetne turističke sezone

Otvaranje ljetne turističke sezone u Jajcu jučer je u hotelu „Turist 98“ simbolično obilježeno održavanjem okruglog stola na temu „Budućnost turizma u Jajcu – stanje i perspektive“, te radionice na temu „Pozicija i uloga žena u turizmu u XXI. stoljeću“ koja se realizira u sklopu projekta „Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u Bosni i Hercegovini“ sa slovenskom agencijom PINA a koji financira Ministarstvo vanjskih poslova Republike Slovenije.

Organizator okruglog stola, JU „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“, u suradnji s Općinom Jajce, uspjela je ovom prigodom okupiti većinu značajnijih pravnih subjekata iz privatnog, javnog i nevladinog sektora s područja naše općine s ciljem rasprave o trenutnoom stanju turizma u Jajcu, izazovima s kojima se djelatnici u turizmu suočavaju, kao i planovima razvoja turizma u narednom periodu.

Na naš poziv odazvali su se i predstavnici kantonalnih vlasti, gosp. Dragan Martić iz Ministarstva gospodarstva, te gosp. Miroslav Matošević, direktor Turističke zajednice KSB. Od lokalnih predstavnika vlasti nazočili su predsjedatelj OV Jajce gosp. Ivo Šimunović i pomoćnica Načelnika Općine Jajce gđa. Dunja Lučić. Glavni imam Medžlisa IZ Jajce Zehrudin ef. Hadžić i župnik Župe Podmilačje fra Filip Karadža također su sudjelovali u radu Okruglog stola i ponudili zanimljive prijedloge suradnje i unaprijeđenja vjerskog turizma.

Moderator je bio gosp. Dragan Glavaš iz JU „Agencija“.

Nakon uvodnih riječi organizatora i pozdravnog obraćanja gostiju, uslijedila je živa i konstruktivna rasprava o nekima od ključnih problema koji koče razvoj turizma u Jajcu.

Gđa. Vinka Bogić iz hostela „Jajce“ izrazila je nezadovoljstvo slabom prezentacijom Jajca na domaćim i međunarodnim sajmovima, nedovoljnom informiranošću turista i posjetitelja o važnijim destinacijama koje bi mogli posjetiti u našem gradu, kao i nedovoljnom brigom o odvozu smeća s nekih ključnih mjesta gdje se turisti zadržavaju.

Glavni imam ef. Hadžić kazao je da je uloga općinske službe urbanizma iznimno važna u perspektivama razvoja našeg turizma, te da mu je drago da je pomoćnica Načelnika Općina također nazočna na ovom skupu. Istaknuo je važnost bolje medijske promidžbe, posebno prema inozemstvu, kao i potrebe da se u Jajcu izgradi jedan reprezentativan hotel koji će privući goste višeg ekonomskog statusa i time značajno unaprijediti našu ukupnu turističku ponudu.

Fra Filip Karadža je govorio o svetištu Sv. Ive u Podmilačju i perspektivama njegovog razvoja. Kazao je da imaju u planu izgraditi hodočasnički dom ili kuću za smještaj hodočasnika koji pohode ovo svetište. Dao je i prijedlog da se razmotri ideja o uvođenju tzv. „Jajce Card“ koja bi omogućila turistima jednostavnije korištenje turističkih usluga u Jajcu.

Gosp. Franjo Leovac iz Muzeja jajačkog samostana govorio je o značaju ove ustanove za turističku ponudu Jajca. Posebno se osvrnuo na rad turističkih vodiča i potrebu dodatne edukacije kako bi se našim turistima prenosile vjerodostojne informacije o znamenitostima koje posjećuju.

Gđa. Merisa Mačak iz motela „Stećak“ u Vincu kazala je da rade samo jednu sezonu, ali da su zadovoljni dosadašnjim rezultatima. Imaju na raspolaganju 25 ležajeva u lijepo uređenom prostoru. Kao problem je naglasila udaljenost od grada, ali i nelojalnu konkurenciju u vidu privatnih iznajmljivača koji rade „na crno“.

Gosp. Ivan Miketa, vlasnik eko centra „Slapovi“ dotaknuo se jedne od najbolnijih tema, ne samo turizma, a to je nedostatak kvalificirane radne snage. Predložio je da se razmotri ideja o suradnji sa zimskim centrima u BiH glede angažiranja njihovog osoblja u ljetnom periodu, a sve s ciljem zadržavanja kvalificiranih kuhara i konobara u našoj zemlji.

Replicirao mu je direktor Turističke zajednice gosp. Matošević kazavši da će taj prijedlog teško biti izvediv budući da većina zimskih centara već sada imaju cjelogodišnju turističku ponudu i veliki broj posjetitelja posebno naglasivši Vlašić. Predložio je da jajački ugostitelji i hotelijeri osnuju udrugu preko koje će moći rješavati ovakve probleme efikasnije nego pojedinačno. Gosp. Miketa je kazao da je prije dvije godina osnovana takva udruga, ali da ne radi u punom kapacitetu, te da bi JU „Agencija“ mogla biti partner u koordiniranju ovih aktivnosti.

Predstavnik kantonalnog Ministarstva privrede gosp. Martić dodao je u tom smislu da se radnik zadržava dobrom plaćom i dobrim uvjetima rada, te da bi ugostitelji morali povesti malo više računa o tome ukoliko žele zadržati kvalificirane radnike. Uputio je sve nazočne da prate objave o subvencijama zapošljavanja i druge vidove sufinanciranja od strane svih razina vlasti.

Predstavnica hotela „Turist 98“, Ana Pejić upoznala je nazočne s aktualnim ulaganjima u hotelske kapacitete u gradu i na Malom plivskom jezeru. Naglasila je problem u prijavi gostiju i kompliciranim procedurama koje oduzimaju jako puno vremena (aplikacija e-stranac). Odgovor na ovo pitanje ponudio je gosp. Matošević kazavši da se radi na modulu koji će olakšati rad hotelijerima kako bi jednom popunjena prijava automatski bila upućena svim nadležnim institucijama. Gosp. Martić je naglasio da se ozbiljno shvati obveza vođenja knjiga gostiju za strance kako zbog propisanih procedura tako i zbog eventualnih sigurnosnih rizika.

Predstavnik „Jajce Toursa“ gosp. Amgijad Osmanović kazao je da je Jajce oduvijek bilo iznimno važno za ukupnu turističku ponudu naše zemlje. Naglasio je probleme zakonske regulative, sive ekonomije, te nelegalnih auto-kampova i ekologije. Posebno je skrenuo pažnju na potrebu saniranja posljedica rata, prije svega ruševina koje narušavaju ambijent grada.

Naša gošća iz Mostara, menadžerica restorana „Hajdučke vrleti“ na Blidinju također se obratila na ovom skupu. Kazala je da je smisao turizma pomoć lokalnoj ekonomiji, a da svaka destinacija mora znati u kom pravcu ide ako želi uspjeti u turizmu. Blidinje kao zaštićeni park prirode također ima slične probleme s kojima se i Jajce suočava, zbog čega je i broj posjetitelja ograničen. Kao mlada i uspješna poduzetnica, uputila je i svojevrsnu kritiku mladima kazavši da su mnogi od njih nezainteresirani i nefokusirani, a to su preduvjeti za bilo kakav uspjeh. Na kraju je predložila da u Jajcu osmislimo jednu brošuru koja će obuhvatiti svu našu turističku ponudu kako bi se što bolje prezentirali javnosti.

Direktorica Muzeja AVNOJ-a gđa. Leko kazala je da svi moramo biti uvezani i u službi razvoja našeg turizma. Naglasila je da je što prije potrebno izraditi kvalitetne putokaze za sve naše važnije lokacije.

Domaćin ovog skupa, ravnatelj JU „Agencija“ zahvalio je svim sudionicima Okruglog stola na izdvojenom vremenu i konstruktivnoj raspravi. Naglasio je da „Agencija“ stoji na usluzi svim turističkim djelatnicima u Jajcu i da se nada da će naša suradnja svakim danom biti sve bolja. Posebno je istaknuo da će „Agencija“ svojim kapacitetima pomoći u promidžbi svih naših ugostitelja i pružatelja turističkih usluga koji su uredno registrirani i plaćaju svoje obveze prema državi.

 

JU „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“ i ubuduće će raditi na organizaciji okruglih stolova i radionica s ciljem podizanja kvalitete naše turističke ponude i uključivanja građana u razvoj turizma u Jajcu.

READ MORE

Jajce partner Gradu Banja Luci u kandidaturi za „Europsku prijestolnicu kulture“

Općina Jajce skupa sa Općinom Bihać partneri su Gradu Banja Luci u procesu kandidature za prestižnu titulu „Europska prijestolnica kulture 2024“. Tim povodom jučer je održan radni sastanak sa članovima tima “Banja Luka 2024”, kojem je povjerena izrada i vođenje aplikacije, kao i dokument Strategije kulture. Tim je počeo s radom u svibnju 2017. godine a okuplja istaknute kulturne djelatnike Grada Banja Luke.

Sastanku su sudjelovali predstavnici Grada Banja Luke, voditelja tima Marko Bilbija i član tima, pejzažni arhitekt gosp. Marko Šukalo, te načelnik Općine Jajce gosp. Edin Hozan, predsjedatelj OV Jajce gosp. Ivo Šimunović, ravnatelj JU „Agencija“ gosp. Anto Brtan sa suradnicima, ravnateljica JU Dom kulture Jajce gđa. Smiljka Brtan, te ravnateljica Muzeja AVNOJ-a gđa. Emsada Leko. Sastanku je nazočio i šef Odjela za turizam i ugostiteljstvo pri Ministarstvu privrede KSB gosp. Dragan Martić.

Grad Banja Luka skupa sa Gradom Mostarom i Gradom Bodo iz Norveške ušli su u najuži krug za izbor Europske prijestolnice kulture. Gosp. Bilbija je upoznao prisutne da se istaknuta titula dodjeljuje na detaljnom i cjelovitom Planu razvoja kulture i Aplikacijskog dokumenta Gradova kandidata koji će se realizirati u petogodišnjem periodu. Aplikacija podrazumijeva detaljnu analizu stanja kulture kao i brojne projekte koji će biti realizirani u zadanim vremenskim okvirima.

Članovi Tima “Banja Luka 2024” upoznali su domaćine o samom procesu kandidature kao i ulozi Jajca kao partnera ovog značajnog projekta. Načelnik Općine Jajce gosp. Hozan zahvalio je na izboru Jajca kao partnera Projekta kandidature te istaknuo je da Općina Jajce u potpunosti podržava inicijativu u skladu s kadrovskim, prostornim i financijskim kapacitetima Općine. Predsjedatelj OV Jajce gosp. Šimunović također je podržao ovu inicijativu i naglasio da Jajce ima kapacitete za razvoj kulture te da će općinske vlasti učiniti sve što je u njihovoj moći da se ova ideja realizira.

U nastavu je dogovoren sastanak šire radne skupine koja će obuhvatiti kulturne djelatnike (djelatnike institucija kulture, umjetnike, pjesnike i dr.) s područja Općine Jajce. Sastanak će se održati u svibnju mjesecu sa zadatkom kreiranja projektne ideje s područja Jajca koje će biti uključene u Aplikacijski dokument.

READ MORE

Jajce predstavljeno na Međunarodnom sajmu turizma u Banjaluci

Međunarodni sajam turizma Banjaluka 2019. na kojem je učestvovalo više od 150 izlagača iz 11 država otvoren je 18.4. i trajao do 20.4.2019. godine.
Organizator sajma je RS Consulting and Trade, partner je Grad Banjaluka, a generalni pokrovitelj je Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske.

Izlagači su bili raspoređeni na površini od 1.500 kvadratnih metara.

Među izlagačima bila je i JU “Agencija” koja je predstavila kulturne znamenitosti i turističku ponudu grada Jajca.

Na sajmu je takođe učestvovala Turistička organizacija Srbije koja dolazi da predstavi planinske centre, banje, turističke kapacitete Srbije, Nacionalna turistička organizacija Crne Gore koja će predstaviti potencijale Budve, Herceg Novog, Кotora, Bara, Tivta. Takođe, Turistička organizacija Republike Srpske predstaviće sve potencijale u RS, a dolaze i agencije Кontiki, Sani travel, Oktopod, Кompas Turs.

Svoju ponudu predstavila je i Turistička organizacija Segedina iz Mađarske, brojne vinarije iz regiona, agencije za krstarenja, izlagači iz Austrije, i brojni drugi.

READ MORE

Radionica – Pozicija i uloga žena u turizmu u XXI. Stoljeću

Povodom otvaranja ljetne turističke sezone 2019. godine JU „Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca“ organizira radionicu pod nazivom „Pozicija i uloga žena u turizmu u XXI. stoljeću“ koja se realizira u sklopu projekta „Podsticajno okruženje za socijalno poduzetništvo i turizam za žene u Bosni i Hercegovini“ sa slovenskom agencijom PINA.

Radionica će se održati u četvrtak 25.4.2019. godine sa početkom u 15:00 sati u konferencijskoj sali Hotela turist 98 u Jajcu.

Gost radionice je gđa. Marija Vukoja, MA, menadžerica restorana Hajdučke vrleti i suosnivačica Udruge Visit Blidinje te dobitnica nagrade za najboljeg mladog menadžera u Bosni i Hercegovini za 2017.godinu.

Radionica je otvorenog tipa.

READ MORE

Rihelj: Dobra priča prodaje turističku destinaciju, treba je znati ispričati

U okviru konferencije Apriori Turizam 2019. koja se po drugi put organizuje u okviru mostarskog Sajma gospodarstva, svoje predavanje održao je i Goran Rihelj, vlasnik portala HRturizam.hr koji je govorio o važnosti i značaju brendiranja destinacije.

Kao najvažnijim smatra da je priča ono što prodaje destinaciju, treba je znati ispričati.

“Svjetski brendovi danas ne prodaju proizvode, prodaju priču, emocije, tako je i u turizmu. Trebaš prepoznati koja je tvoja priča, šta sa njom želite postići i to je već korak ka uspjehu i postignutom cilju. Storytalling – Pričanje priča je danas svjetski fenomen, na njemu se sve temelji. Priča prodaje – trebate je napisati i znati ispričati.”, kazao je Rihelj.

Rihelj je definirao turizam kao spoj emocija i priča.

Kazao je da se taj primjer najviše vidi u promociji hotela. Svaki hotel promovira sobe, bazene i sve drugo što nude, a vi kao turista sjećat ćete se samo emocija ne baš paravana u hotelu ili nečeg sličnog.

“Autentična priča oduvijek je bila i bit će u samoj esenciji turizma. Motivi putovanja su upoznavanje i doživljaj novih načina i kulture življenja, a ne nikakvih kopija ili već viđenih stvari. Ključ za uspješno brendiranje turističke destinacije leži u preciznom određivanju turističkog proizvoda koji ćemo graditi, razvijati i u skladu s tim brendirati, a ne obrnuto.”, kazao je Rihelj.

Kazao je da je Turistički klaster Hercegovina najbolja stvar koja se dogodila i da smo po tome daleko ispred Hrvatske koja ima veliki nedostatak u pojedinačnom brendiranju destinacija bez zajedničke strategije.

“Mi se mučimo i ne gledamo širu sliku jer apsurdno je da Dalmacija nije jedinstveni turistički brend, stranim turistima prvi pojam destinacije je država, zatim turistička regija ili brend pa tek onda grad. Strani gosti ne vide naše nevidljive županijske i gradske granice, važan je samo kvalitetan sadržaj, doživljaj i priča”, rekao je.

 

Rihelj je kazao da su u Hrvatskoj prodavali sunce i more bez strateškog razvoja turizma i turističkih destinacija te gradili smještajne kapacitete.

“Sad imamo izazove kad želimo produžiti turističku sezonu da traje duže od dva ljetna mjeseca. Turistički klaster Hercegovina u startu je definirao Hercegovinu kao jedan brend, što znači da ste korak ispred nas i sada polako, ali pametno, treba slagati cijelu priču. Važan je samo kvalitetan sadržaj i priče koje bude emociju i doživljaje.”, kaže Rihelj.

Pojasnio je da i Hercegovina ima „more“ a to je Međugorje. Mišljenja je da tu priču treba znati prezentirati i na malo drugačiji način kako bi se turisti zadržali i duže nego što to sada rade.

Posebno je istakao značaj sinergije i međusobnog turističkog povezivanja.

“Sinergija je jako bitna, jedan čovjek ništa ne može. Trebate se uvezivati, dijeliti goste, preporučivati. Recenzija je bitna, na to utiče sadržaj, stvarajte ga i dijelite između sebe.”, kazao je.

Naglašava da osnovu brenda čine ljudi, ne logo, ne reklama.

“Ako ljudi koji rade nisu zadovoljni ili ne doživljavaju svoj posao kao nešto što treba da doprinese nečem dobrom i pozitivnom onda od toga nema ništa. Ljudi su vaši najveći promotori. Ne smijete zaboraviti i kvalitet jer je on ono što prodaje priču, dajte najbolje, nadmašite i sebe. Usluga mora vrhunska tj. kvalitet i to je garant uspjeha.”, kazao je Rihelj.

U svom zaključku je kazao da je BiH na jako dobrom putu kao svjetskoj destinacijskoj mapi i da na tome treba raditi konstantno, treba znati prepoznati kako želimo pozvati ljude i u tom smjeru se razvijati i brendirati.

I.M. / akta.ba

READ MORE

Djelatnici JU “Agencija Jajce” sudjelovali na konferenciji Apriori Turizam 2019. u Mostaru

 

Destinacijski turizam i njegov razvoj u fokusu konferencije Apriori Turizam 2019

“Razvoj destinacijskog turizma” tema je stručne Konferencije Apriori Turizam 2019. koja se danas, drugu godinu za redom, održava u Mostaru u okviru Mostarskog sajma gospodarstva.

Konferencija je na jedno mjesto okupila 23 predavača i panelista koja će kroz 2 panela i 9 uvodnih izlaganja govoriti o temama iz oblasti razvoja destinacije a prije svega o onima koje su postigle sjajne rezultate u lokalnim sredinama.

Gosti predavači su ugledni i priznati stručnjaci iz svijeta turizma iz BiH, Crne Gore, Hrvatske i Slovenije.

Josipa Terzić Rezić, direktorica agencije Apriori, prisutnima je kazala da se ove godine premašio broj kako učesnika panelista tako i samih tema koje će se obraditi na ovoj konferenciji. Posebno je istakla važnost ljudi koji su se okupili oko ove teme jer su prepoznali značaj tematike koja treba da donese promjene u razvoju naše zemlje.

Kazala je da je jedan od glavnih ciljeva konferencije umrežavanje stručnjaka i praktičara iz svijeta turizma s ciljem zajedničke saradnje i razmijenjivanja iskustva o uspješnim primjerima iz oblasti razvoja destinacijskog turizma u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Crnoj Gori i Sloveniji.

Na konferenciji je učešće uzelo i preko 120 osoba iz privatnog i javnog sektora iz turizma, te predstavnici visokoškolskih institucija

Stjepan Primorac, predsjednik Turističkog klastera Hercegovina, otvorio je konferenciju kazavši da je ovo jedinstvena prilika da se predstave uspješne turističke priče na osnovu kojih će se stvarati neke nove.

Veselko Čerkez, ispred Ureda predsjednika Vlada HNK je kao stratešku granu razvoja Vlade HNK izdvojio turizam. “Mi sa našom jedinstvenom ponudom imamo i imali smo šta ponuditi novoj vrsti turista. Vlada je prepoznala turizam kao razvojnu granu turizma i naša misija je županiju pretvoriti u još prepoznatljiviju, kako u regionu tako i u svijetu. Radimo na stvaranju dugoročnog razvitka ovog sektora, kako kroz promociju destinacija tako i kroz razvoj Aerodroma Mostar uvođenjem niskotarifnih letova”, kazao je Čerkez.

Teme koje će se prezentirati su razvoj destinacijskog management, primjena tehnologije virtualne stvarnosti u oblasti kulturnog turizma, razvoj pustolovnog turizma, razvoj strategije razvoja gastronomije na primjeru Slovenije i brojne druge zanimljive teme primjenjive na području Bosne i Hercegovine.

Uvodno predavanje na konferenciji održao je Goran Rihelj, vlasnik portala HRturizam.hr u kojem je govorio o važnosti i značaju brendiranja destinacije. Kazao je da je pričao ono što prodaje destinaciju, treba ju znati ispričati.

Turizam je definirao kao spoj emocija i priča. Kazao je da je Turistički klaster Hercegovina najbolja stvar koja se dogodila i da smo po tome daleko ispred Hrvatske koja ima veliki nedostatak zbog pojedinačnog brendiranju destinacija bez zajedničke strategije.

Programom Konferencijom su planirani i B2B sastanci koji će male i velike turističke agencije i stvoriti preduslove za dogovaranje poslova, ali i saradnju između ključnih sektora privatnog, javnog i visokoškolskog.

Organizatori konferencije su Apriori BH – Agencija za profesionalno usavršavanje i Turistički klaster Hercegovina, pod pokroviteljstvom dr. sc. Nevenka Hercega, predsjednika Vlade Hercegovačko-neretvanske županije/kantona.

I.M. / akta.ba

Na konferenciji su sudjelovali i direktor JU “Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca”, mr. sc. Anto Brtan, te stručni savjetnik za ekonomski i turistički razvoj i predsjednik Upravnog odbora Agencije Huso Hadžić. Bila je ovo prigoda iz prve ruke čuti iskustva eminentnih stručnjaka iz oblasti turizma iz BiH i susjednih zemalja, te ostvariti kontakte s nekima od njih radi buduće suradnje.

READ MORE
CroatiaBosniaEnglishGermanDutchTurkeySaudi ArabiaItalyPoland