Program „Posjetite Jajce“ predstavljen agencijama i školama u Tuzlanskom kantonu

Već 4. godinu za redom predstavnici JU Agencije posjećuju škole u Bosni i Hercegovini s ciljem predstavljanja turističkih potencijala grada Jajca. Jajce svake godine posjeti između 15 i 20 tisuća učenika. Značajan dio njih dolazi organizirano u sklopu učeničkih ekskurzija.  Do  sada su predstavnici Agencije posjetili blizu 100 osnovnih i srednjih škola u našoj zemlji.

Cilj ove aktivnosti je da se prosvjetnim radnicima predstavi Jajce kao idealno mjesto za posjetu učenika srednjih i osnovnih škola. Pored toga, djelatnici Agencije nude tehničku i operativnu podršku prilikom planiranja dolaska i aktivnosti za vrijeme boravka učenika u Jajcu. U sklopu ovih aktivnosti Agencija je pripremila i paket aranžman-program „Posjetite Jajce“, koji nudi sve potrebne informacije vezane za dolazak u Jajce, što uvelike olakšava planiranje dolaska u Jajce.

Rezultati ovih aktivnosti su vidljivi na povećanju broja učenika koji svake godine posjete Jajce. U razgovoru sa ravnateljima i djelatnicima škola došli smo do konstruktivnih prijedloga o eventualnim novostima i aktivnostima koje možemo unaprijediti za sljedeću turističku sezonu.

READ MORE

INTERVJU/Anto Brtan: Maksimalno ćemo se pripremiti kako bi dodatno ojačali našu ponudu turistima i posjetiteljima!

 

JU Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca ponajviše je zaslužna za povratak Jajca na mapu “top” turističkih destinacija, kako naše zemlje tako i mnogo šire.

Za razvoj turizma, oblasti koja u BiH ima ogroman, ali još uvijek neiskorišten potencijal, potrebna su velika ulaganja, ali i razumijevanje, kako lokalne, tako i vlasti sa viših nivoa.
 
Kako bismo dobili odgovore na najznačajnija pitanja vezana za trenutno stanje, ali i razvoj jajačkog turizma u narednom periodu, razgovarali smo sa prvim čovjekom Agencije mr. sc. Antom Brtanom.


Nedavno ste preuzeli poziciju ravnatelja Agencije. Kakvu ste situaciju zatekli i možete li nam ukratko predstaviti Vaš plan rada?

Dužnost ravnatelja Agencije preuzeo sam početkom rujna i još uvijek sam u fazi analiziranja njenih dosadašnjih aktivnosti, upoznavanja djelatnika i njihovih potencijala kao i sagledavanja realnog stanja svih kulturno-povijesnih i prirodnih resursa o kojima Agencija skrbi. U Agenciji sam zatekao stručne i vrijedne djelatnike koji su spremni i kvalificirani odgovoriti na sve izazove i to smatram najvećim kapitalom Agencije. Također, moram pohvaliti i prethodnog ravnatelja gosp. Mijata Sarafa koji je poslovao s pažnjom dobrog domaćina, a istodobno uradio nekoliko značajnih projekata poput Dana srednjovjekovlja, tako da će se ova sezona moći privesti kraju bez značajnijih problema. Dakle, mogu reći da sam generalno zadovoljan situacijom u Agenciji, premda sam zamijetio i određene propuste koji se vuku još od osnivanja Agencije. Nadam se da ćemo to moći otklanjati uporedo s planiranjem novih aktivnosti.

Vrijeme do početka naredne sezone pokušat ćemo iskoristiti za maksimalne pripreme kako bi dodatno ojačali našu ponudu turistima i posjetiteljima. Iskreno se nadamo da ćemo u tome imati i puno potporu Općinskog načelnika, kao i Predsjedatelja Općinskog vijeća što su oni načelno i potvrdili. Neke stvari se mogu i moraju mijenjati, jer će to biti na dobrobit cijele zajednice.

U prvom redu, smatram da Plivska jezera moraju imati posebnu pažnju svih relevantnih institucija. Cijela lokalna zajednica morat će se angažirati da naša jezera adekvatno pripremimo za sljedeću sezonu. Općinski načelnik mi je kazao na zadnjem sastanku da je projekat uređenja korita rijeke Plive skoro završen i da bi se s tim moglo ići u realizaciju već tijekom sljedeće proračunske godine. To bi toliko osnažilo našu turističku ponudu da nam ne bi bilo konkurencije u državi. Imamo nezamislive potencijale, a na nama je da ih aktiviramo i time potaknemo dodatni razvoj obrta i malog poduzetništva. Nastojat ću da sredstva koja se prikupe kroz turističku djelatnost u što većem obimu budu investirana u očuvanje našeg kulturno-povijesnog blaga.

Nadam se da će već početkom sljedeće sezone neke od naših ideja zaživjeti i da ćemo moći uposliti veći broj sezonskih radnika nego što je to do sada bio slučaj.

Što smatrate najvećim nedostatkom, odnosno preprekom kada je u pitanju dalji razvoj turizma u našem gradu?

Mislim da je najveća prepreka bržem i efikasnijem razvoju turizma u našem gradu nedovoljna sinergija lokalnih vlasti i njenih institucija, privatnih poduzetnika angažiranih u turizmu i građana koji bi također mogli i trebali biti važna karika u našoj općoj turističkoj ponudi. Naši smještajni kapaciteti su minimalni zbog čega imamo većinu gostiju u tranzitu. To se može promijeniti ozbiljnijim angažmanom naših građana kroz aktiviranje dodatnih kapaciteta u privatnom smještaju. Kao pozitivni primjer navest ću mladu Marinu Čavar koja je pokrenula posao iznajmljivanja privatnog smještaja i koja tijekom zimskog perioda ide u Austriju zaraditi neka sredstva kako bi ih uložila u Jajcu i time obogatila našu ponudu. S ljudima treba raditi i educirati ih, te im ukazivati na ovakve primjere.

Osim toga, trebamo objektivno sagledati našu gastronomsku ponudu. Koliko hotela, motela i restorana ima profesionalnog kuhara? Naša djeca koja su završila srednju školu za kuhara odlaze raditi na bauštelama. Potrebno je još nekoliko godina njihovog usavršavanja u elitnim restoranima u većim gradovima ili u turističkim destinacijama na Jadranu i inozemstvu i time bismo dugoročno riješili taj problem. Na tome trebamo raditi skupa s našim ugostiteljima.

Na nekim od spomenika, poput Sahat kule, a odnedavno i Papaz kule primjećena su oštećenja odnosno vertikalne pukotina na zidovima. Planira li Agencija sanaciju spomenika u narednom periodu?

Nacionalni spomenici zavređuju našu posebnu pažnju. Konkretno, za Sahat kulu je napravljen projekat rekonstrukcije i povučen određen novčani iznos za prvu fazu toga projekta. Evidentirana je šteta koju ste spomenuli i Agencija će napraviti sve što je u njenoj moći da se zaustavi dalje propadanje tih spomenika, kao i svih ostalih na području naše općine. Međutim, kada se radi o nacionalnim spomenicima onda postoje i određene procedure kojih se moramo pridržavati, bez obzira koliko nam to smetalo. Jedan od primjera je urušeni zid na ulazu u Katakombe koji bismo mogli sanirati bez velikih troškova, ali ništa ne možemo raditi bez suglasnosti nadležnih institucija. Vi ste izdvojili dva spomenika, ali ista ili čak i gora situacija je i s ostalim spomenicima. Agencija će uložiti maksimalne napore da se zaustavi dalje propadanje naše bogate baštine te ćemo u tom smislu vršiti kontinuirani pritisak na nadležne institucije da se ozbiljnije pristupi rješavanju ovih problema.

Jajce je nedavno, u sklopu projekta „Turistička patrola Dnevnog avaza“ proglašeno turističkim biserom BiH. Koliko je ovo priznanje značajno za naš grad?

Priznanje Dnevnog avaza, najtiražnijih i najutjecajnijih dnevnih novina u našoj državi svakako je značajno za naš grad. Naša država ima toliko bisera, a to što je baš naš grad ove godine, uz Bihać, dobio to prestižno priznanje mora nas motivirati da radimo i više i bolje. Malo je gradova koji se mogu pohvaliti kulturno-povijesnim i prirodnim ljepotama kao Jajce, ali to nije dovoljno. Na nama je da to približimo ljudima u BiH, u susjednim državama i cijelom svijetu. Ovo što radi Dnevni avaz je izvrsno za turizam u našoj državi i ja im još jednom zahvaljujem na tome.

Smještajni kapaciteti su jedan od gorućih problema kada je jajački turizam u pitanju. Da li Agencija može bilo što učiniti po tome pitanju, barem inicijativno?

Što se tiče smještajnih kapaciteta, već sam nešto kazao u prethodnom tekstu. Mi kao institucija možemo pomoći našim ljudima da se bolje organiziraju i pripreme za turističku sezonu, ali odluka je na njima. Puno je naših ljudi, zbog raznih razloga potražilo posao u zemljama s boljim standardom. Nemamo ih pravo osuđivati zbog toga već im trebamo pomoći da svoje kuće i stanove koji su sada prazni osposobe za prihvat gostiju. Time bi oni bili na dobitku, ali i cijela naša zajednica. Najmanje je koristi od turiste koji će se zadržati u našem gradu nekoliko sati, a potom potražiti smještaj u nekom od susjednih gradova. Kao primjer navest ću jednog svoga prijatelja, porijeklom iz Rame, koji je vlasnik agencije koja na Jadranu u privatnom smještaju iznajmljuje više od 1.000 ležajeva i ima uposlenih više od 20 radnika. Dakle, treba imati ideju i inicijativu kako bi se neke stvari pokrenule, a ako se uz to ima i određena potpora institucija bilo koje razine vlasti onda uspjeh ne bi trebao izostati.

Turistička sezona već se polako privodi kraju. Kako biste je ocijenili u odnosu na prethodne?

Još uvijek nismo načinili analizu sezone budući ona za nas još nije završila. Nadamo se da će i tijekom listopada biti posjetitelja našim nacionalnim spomenicima nakon čega bismo zaključili sezonu. Ipak, možemo konstatirati kako je prošla sezona bila nešto uspješnija barem kada su u pitanju financijski pokazatelji. U Agenciji mislimo da je nekoliko razloga određenog podbačaja ove sezone. Jedan od glavnih su loše vremenske prilike tijekom cijeloga ljeta, potom svjetsko nogometno prvenstvo u Rusiji, a na kraju i otkazivanje skokova s Vodopada. Obećavam da će Agencija blagovremeno provesti sve neophodne aktivnosti, u suradnji s lokalnim vlastima, kako se ova manifestacija i njeno održavanje više nikada ne dovedu u pitanje.

Planirate li obogatiti turističku ponudu Jajca novim turističko-zabavnim manifestacijama, poput Dana srednjovjekovlja, koji su naišli na odlične kritike posjetitelja?

Moj moto je da ono što je bilo dobro i što je prepoznato od strane građana i posjetitelja ne treba mijenjati već pokušati naći način da se podigne na jednu višu razinu. U tom pravcu gledam i na Dane srednjovjekovlja, kao na jednu manifestaciju po kojoj bi Jajce moglo biti prepoznatljivo. Jajce je kraljevski grad i mi na to moramo biti ponosni, moramo to promovirati kao nešto jedinstveno i oko toga graditi naš imidž. Koliko se gradova u našoj zemlji može pohvaliti s time? Za sljedeće Dane srednjovjekovlja pokušat ćemo, u suradnji sa svim zainteresiranim institucijama, udrugama i građanima, osmisliti povijesnu postrojbu, izraditi potrebne rekvizite kako bismo kraljevski grad Jajce mogli na pravi način prezentirati ne samo u Jajcu već i u drugim mjestima naše države i inozemstva gdje se njeguje slična tradicija.

Želja nam je da sredinom studenog obilježimo i godišnjicu krunidbe posljednjeg bosanskog kralja Stjepana Tomaševića, kao jedan od značajnijih događaja u našoj povijesti. Ona je posljednjih nekoliko godina obilježavana na jedan simboličnan način od strane udruge “Stjepan Tomašević” i zainteresiranih građana i to je dobar početak. Ove godine će se i Agencija uključiti u obilježavanje toga događaja i nadamo se da ćemo to ubuduće podići na jednu višu razinu.

Do kraja godine planiramo započeti i prvu fazu arheoloških istraživanja na lokalitetu Carevice, gdje je po predaji pogubljen kralj Stjepan Tomašević. Na tome projektu bit će angažirano dvoje arheologa iz naše Agencije uz stručnu i tehničku pomoć općinskih službi i drugih muzeja iz BiH.

Ovo su samo neke od ideja koje ćemo pokušati realizirati do početka naredne turističke sezone. Želimo da se u to uključi i sva zainteresirana javnost kako bismo postigli najbolje rezultate i kako bismo zajedničkim snagama radili na vraćanju nekadašnjeg ugleda našem kraljevskom gradu.

 

(Jajce Online)

READ MORE

“Mladi arheolozi” posjetili Agenciju

Prije nekoliko dana skupina osnovoškolaca iz Jajca posjetila je sjedište JU “Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca” kako bi se pohvalili svojim istraživanjem tvrđave u Jajcu. Djeca su, naime, na tvrđavi pronašla staru pištoljsku čahuru i samoinicijativno su došli u Agenciju kako bi predali svoj vrijedni nalaz te su naglasili da će i ubuduće sve što pronađu donijeti u Agenciju.

Primio ih je Ravnatelj Agencije i počastio ih sokovima kako bi dao na važnosti njihovom nalazu te ih motivirao da naše kulturno-povijesno naslijeđe doživljavaju kao nešto vrijedno i zajedničko svima nama.

Riječ je dječacima koji su nastupili i na malonogometnom juniorskom turniru povodom obljetnice oslobođenja Jajca, 13. rujna, natječući se pod imenom naše Agencije. Agencija ih je sponzorirala uplatom za sudjelovanje na turniru i majicama.

Oni su, Ivano Grgić, Andrej Marušić, Šendrit Letaj, Josip Brtan i Marin Dujić.

Ovo je lijep primjer kako naša djeca uz igru mogu naučiti i neke vrijedne lekcije iz povijesti svoga rodnoga grada. 

READ MORE

Besplatan ulaz posjetiteljima kulturno-povijesnih i prirodnih znamenitosti grada Jajca

SVJETSKI DAN TURIZMA – 27.09.2018.

Povodom Svetskog dana turizma, JU “Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca” nudi svim zainteresiranim posjetiteljima besplatan posjet našim spomenicima, 

  • Vodopad
  • Katakombe
  • Tvrđava
  • Mitrej
  • Muzej/Etno zbirka

Agencija je tim povodom osigurala i besplatan obilazak grada Jajca uz stručnog turističkog vodiča. Obilasci će se organizirati u dva termina, u 10:00 i 14:00 sati, a polazak je ispred upravne zgrade Agencije, ulica Svetog Luke 15,  Jajce. 

Pored prirodnih ljepota po kojima je Jajce najviše poznato u domaćoj i svjetskoj javnosti, naš grad s ponosom ističe i 30 zaštićenih nacionalnih spomenika. Neki od njih moći će se posjetiti tijekom obilaska grada. Oni su samo jedan mali dio povijesti kraljevskog grada Jajca, koju bi svaki građanin naše države trebao doživjeti.

Dođite i posjetite nas kako biste upoznali ljepote kraljevskog grada Jajca!

READ MORE

Jajcu priznanje za turistički biser BiH

Nakon što su, odlukom žirija, odabrani najveći turistički centri u sklopu projekta najtiražnijeg i najutjecajnijeg bh. lista „Turistička patrola Dnevnog avaza“, jučer su u „Avaz Twist Toweru“ dodijeljena priznanja predstavnicima gradova i turističkih zajednica. 

 „Avazov zmaj“ dodijeljen je Gradu Mostaru, kao pobjedniku ovog projekta, a glavna i odgovorna urednica „Dnevnog avaza“ Dženana Burek uručila je priznanje Semiru Tenimu, direktoru Glavnog ureda Turističke zajednice HNK.
 

Najljepše što BiH ima 

– Nalazimo se na 140 metara visine, u „Avaz Twist Toweru“, najvišoj zgradi u regionu, jednom od najspektakularnijih objekata u cijeloj Evropi, i to ga čini pravim mjestom za promociju našeg velikog projekta. Kao najtiražniji list i kao najutjecajniji medij u BiH, željeli smo dati doprinos promociji naše države i njenih turističkih potencijala – kazala je Burek.

Istaknula je da je „Turistička patrola“ počela 2. jula te da je trajala dva mjeseca.

– Upoznali smo najbolje, najljepše što naša BiH ima – prelijepe pejzaže, kristalno čiste rijeke, značajne kulturne i historijske odrednice, drevne gradove, znamenitosti. Moramo priznati, to je bio najljepši dio ovog našeg projekta. Ono teško došlo je na kraju, kada smo morali izabrati najbolje. Toliko je gradova, mjesta, ljudi, spomenika, obilježja zaslužilo makar po jednu nagradu. No, nadamo se da će ovogodišnja, prva „Avazova patrola“ biti podstrek. I iduće godine zavirit ćemo u nove kutke naše BiH – kazala je glavna urednica „Avaza“.

Gradu Sarajevu pripalo je priznanje za očuvanje kulturno-historijskog naslijeđa.

– Ovo priznanje puno nam znači i dodatna je obaveza za još bolje i više radimo na promociji Sarajeva – kazao je Alen Divović iz Turističke zajednice KS.

Priznanje za najveći turistički potencijal dobio je Grad Neum, koji je i ove godine oborio sve rekorde posjećenosti, a i ovu nagradu primio je Semir Temin, kojem je, također, pripala čast da preuzme i priznanje za vjerski turizam, koje je pripalo Međugorju.

– Veoma smo zahvalni i drago nam je na ovom priznanju jer se radilo o turističkoj patroli koja je bila neutralna i koja je na terenu radila i s turistima, građanima, ljudima koji se bave turizmom. Zato nam je posebno drago da smo dobili priznanje koje će sigurno za naredni period nama biti jedna dodatna obaveza da još poboljšamo svoj rad – kazao je Temim.

Našoj olimpijskoj ljepotici Jahorini pripalo je priznanje za planinski turizam, a preuzeo ga je Dejan Ljevnaić, direktor Olimpijskog centra Jahorina.

– Hvala puno na nagradi, to je veliko priznanje našoj olimpijskoj planini. Trudili smo se da za samo jednu godinu Jahorinu vratimo na mapu evropskih ski-centara. Iza toga stoji jedan veliki rad. Nagrada koju smo dobili je velika obaveza za nas da radimo još bolje – kazao je Ljevnaić.

Priča o piramidama, hodnicima, tunelima u jednom od najljepših arheoloških parkova u jugoistočnoj Evropi privlači turiste iz cijelog svijeta. Tako je priznanje za turističko otkriće u 2018. godini otišlo u Visoko.

 – Piramide su samo jedan sastavni dio naše turističke ponude. Kulturno-historijsko naslijeđe je naših šest spomenika, koji su zaista jedan temelj naše ponude, a piramide su sve to skupa uokvirile – kazala je Sandra Muzaferija-Zajić, iz Turističkog centra Visoko, koja je preuzela priznanje.

Nagrada za zdravstveni turizam dodijeljena je prelijepoj Fojnici, a priznanje je preuzeo Vahid Bureković.

– Fojnica je, prije svega, poznata po zdravstvenom turizmu, ali mi se još možemo pohvaliti vjerskim i zimskim turizmom – kazao je Bureković.

Cijela BiH na jednom mjestu 

Bihać, Jajce, Trebinje i Tuzla s razlogom su osvojili priznanja da su turistički biseri BiH. Priznanja za Bihać preuzeo je Amarildo Mulić, direktor Nacionalnog parka „Una“ iz Bihaća.

– Priznanje je ovo ne samo Gradu Bihaću i Nacionalnom parku „Una“ nego i Unsko-sanskom kantonu. Zahvaljujem „Dnevnom avazu“ što je prepoznao ne samo Bihać i Krajinu nego turističku Bosnu i Hercegovinu. Mislim da je isto tako važno što danas Trebinje aplaudira Mostaru, Mostar aplaudira Jahorini, Sarajevo Tuzli, Tuzla Sarajevu, Sarajevo Banjoj Luci i Banja Luka Sarajevu. To je bitan pokazatelj da je BiH počela promišljati turistički – kazao je Mulić.

Anto Brtan, direktor Agencije za razvoj kulturno-povijesnih i prirodnih vrijednosti grada Jajca, kazao je da je Kraljevski grad Jajce nekada nosio titulu kontinentalnog Dubrovnika te da će ovo priznanje biti podsticaj svim Jajčanima koji posljednjih godina marljivo rade da Jajce vrate na mjesto na turističkoj mapi.

Marko Radić, direktor Turističke organizacije Grada Trebinja, istaknuo je da im je ovo laskavo priznanje uručeno od „Avaza“ veoma važno jer ga je udijelio najtiražniji dnevni list u BiH.

Kraljeva Sutjeska osvojila je priznanje za autohtonost i očuvanje historijske baštine, a nagradu je primio gvardijan samostana Kraljeva Sutjeska fra Željo Brkić.

– Ovo je za nas iznimna čast, jer je samostan u Kraljevoj Sutjesci jedna od najstarijih institucija i mjesto gdje se sačuvala srednjovjekovna kraljevska kruna – kazao je fra Brkić.

Tešanj je izabran za najuređeniju turističku destinaciju, a priznanje je preuzeo Hamzalija Hojkurić, pomoćnik općinskog načelnika Tešanj, koji je pohvalio projekt „Avaza“.

Za najbolju ugostiteljsku uslugu priznanje je pripalo Banjoj Luci, a plaketa je uručena Branki Branković, PR Turističke organizacije grada Banje Luke.

– Zaista, BiH je prepoznala da se ima čime pohvaliti pred svijetom, da ima toliko lijepih gradova. Evo, mi smo svi zajedno poznati kao dobri domaćini. Mi u Banjoj Luci zadržali smo taj običaj i veoma smo zahvalni što ste prepoznali taj naš domaćinski odnos – kazala je Branković.

Zahvalnice partnerima projekta

Današnja svečanost bila je prilika i da Jovana Marković-Vidaković, direktorica marketinga “Avaz roto-pressa“, uruči plakete prijateljima projekta Turistička patrola „Dnevnog avaza“, koji su dali nesebičnu podršku ovom jedinstvenom projektu.

Podsjetila je da su prijatelji ovog „Avazovog“ projekta dva mjeseca bili: „UniCredit banka“, „Bosnalijek“, „Sarajevski kiseljak“, „Hifa Petrol“ i „Turbo Trade“.

 

 

(avaz)

READ MORE

Plivski vodopad u Jajcu

Plivski vodopad u središtu grada Jajca nastao je prije 50.000 godina. I nakon toliko godina nemoguće je proći dijelom puta, koji vodi kroz Jajce, a da se ne divite ovoj prirodnoj ljepoti. Jajce se mijenjalo kroz prošlost, mijenjale su se vladavine, ali je vodopad ostao isti. Prelijep i ponosan prkosi vremenu i osvajačima kojih je bilo mnogo.

Vodopad je postojao i prije grada Jajca. Prema količini sedre smatra se da je vodopad nastao prije 50.000 godina. Postoji priča da je Hrvoje Vukčić Hrvatinić, kada je podizao grad Jajce, pisao pismo svojoj supruzi koja se nalazila u jednoj tvrđavi u blizini Livna.

Napisao je da će napraviti najljepši grad u Bosni.

Vodopad u ovom gradu jedan od najljepših vodopada u BiH, a jedinstven je po tome što se nalazi u centru grada.

– Ovo je jedini vodopad u svijetu koji se nalazi u centru grada i to ga čini specifičnim i jedinstvenim.

Ispod vodopada se rijeka Pliva ulijeva u Vrbas, nakon čega zajedno nastavljaju put prema Savi.

– Rijeka Pliva pravi mnoštvo ovih sitnih kaskada, vodopada, a posljednja kaskada je oko 20 metara visok vodopad što čini simbol Jajca i BiH.

POGLEDAJTE VIDEO:

READ MORE

Brtan: Kraljevski grad Jajce na tragu starog sjaja

Iz priče o prirodnim ljepotama Bosne i Hercegovine teško je izostaviti Jajce. Taj grad je neizostavna poveznica i s našom državnošću koja je prestala baš u Jajcu u 15. stoljeću, a skoro 500 godina kasnije na istom mjestu udareni su temelji današnje moderne i suverene Bosne i Hercegovine.

Direktor JU ‘Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca’ Anto Brtan tim riječima za Fenu započinje priču o prirodnim ljepotama i kulturno-povijesnim znamenitostima toga grada.

Naglašava da je trenutno 30 zaštićenih nacionalnih spomenika BiH na području Jajca, s velikim mogućnostima povećanja tog broja. Vodopad rijeke Plive kao jedinstven u svijetu (budući je smješten u središtu grada) i Plivska jezera samo su neki od bisera po kojima je Jajce poznato i u svijetu.

– Nekad je Jajce nosilo laskavu titulu „kontinentalnog Dubrovnika“, taj grad posjećivali su brojni turisti iz Europe i svijeta. Međutim, ratna razaranja nepovratno su uništila mnoge znamenitosti, a Vodopad je pretrpio velika oštećenja. Trebale su godine da se neke stvari pokrenu, da netko prepozna značaj Jajca i da se krene u obnovu nekadašnjih kapaciteta – ističe Brtan.

Kaže da postoje ideje i ljudi koji će ih realizirati, postoje dobri projekti koji bi Jajcu vratili barem dio nekadašnjeg sjaja, ali sve još ide jako sporo.

– Niti jedna trećina turističkih potencijala Jajca nije iskorištena. I dok se mnoge države natječu kako će osmisliti nešto novo za privlačenje gostiju i na taj način potaknuti ekonomski rast, mi često nismo u stanju pripremiti i prezentirati ni ono što su nam naši preci ili priroda ostavili u naslijeđe – ističe. 

Brtan podsjeća da Bosna i Hercegovina raspolaže takvim potencijalima da bi, uz skromna ulaganja i odgovorno upravljanje tim potencijalima, mogla biti prepoznatljivo turističko odredište, a Jajce bi moglo i trebalo biti jedan od generatora budućeg turističkog razvoja. 

– Mi smo svjesni da nas samo upornost, nesebičan rad i ljubav prema našem gradu može približiti krajnjem cilju, a to je vraćanje sjaja kraljevskom gradu Jajcu kakav on zaslužuje. Stoga, i uz minimalna sredstva i minimalnu potporu viših razina vlasti iznalazimo načine za rješavanje problema zaštite kulturno-povijesne i prirodne baštine i uključivanju prirodnih i kulturnih potencijala u turističku ponudu – naglasio je. 

Brtan dodaje da se, posljednjih nekoliko godina, bilježi konstantan porast turističkih posjeta Jajcu. Osim već spomenutih bisera turizma, Vodopada i Plivskih jezera, turisti najviše interesa pokazuju za razgledavanje srednjovjekovne tvrđave, Katakombi, Muzeja Drugog zasjedanja AVNOJ-a, kao i Zavičajne etno zbirke smještene u zaštićenoj gradskoj jezgri.

Ističe da Zavičajna etno zbirka svojim sadržajem ima za cilj prezentirati običaje i tradiciju života toga kraja, kulturno-povijesnu baštinu, kao i ljude koji su radom i stvaranjem ostavili trag u njegovoj bogatoj povijesti.

Zbirka se, kaže, sastoji od nekoliko dijelova, a eksponati u središnjem dijelu izložbenog prostora vezani su za običaje i tradiciju života u gradu i okolini.

– U dijelu zavičajne zbirke koji čini bosanska gradska soba (nastala na prijelazu između 19. i 20. stoljeća) događa se susret s kulturom stanovanja i uređenja enterijera kod gradskog stanovništva 30-ih godina 20. stoljeća. U zbirci je i Geološko-petrografska i mineraloška zbirka, koja predstavlja prirodna bogatstva šireg područja Jajca a plod je dugogodišnjeg rada naših geologa Darije Puizine i Atifa Kučukovića – istaknuo je.

Brtan precizira da u okviru etno zbirke djeluju radionice tkanja i veza, koje njeguju te tradicionalne zanate. Ti radovi su i dio suvenirske ponude. Bez obzira na ograničen broj eksponata, ta ponuda privukla je, kaže, pažnju mnogih turista posebno stranih koji se prvi put susreću s običajima i kulturom življenja na ovim područjima.

– Procjenjujemo da je proteklih nekoliko godina u prosjeku Jajce posjetilo više od 100.000 gostiju iz BiH, država okruženja i Europske unije, a posljednjih nekoliko godina zamjetan je i porast broja gostiju iz država Bliskog istoka. Posebno nas veseli sve veća zainteresiranost poznatih europskih turističkih agencija koje Jajce uvrštavaju u obvezne itinerare, što ohrabruje da će biti nastavljen trend rasta turističkih posjeta. Nadamo se da će na odluku turista da se više zadrže u Jajcu utjecati i trenutni posjeti tranzitnog ili izletničkog karaktera, uz naše napore na povezivanju sa susjednim turističkim destinacijama i pripremu kvalitetnije ponude (poput sportskih i kulturnih manifestacija, sezonskog bazara suvenira i eko proizvodnje, folklornih programa) – kazao je.

Brtan naglašava da su spremni prihvatiti svaki izazov i odricanje ako će to, kaže, jamčiti ostvarenje njihovih ciljeva.

– Želimo da se naši potencijali aktiviraju, a turizam u Jajcu bude pokretač razvoja cijelog kraja što će omogućiti nova radna mjesta i bolji životni standard, te zaustaviti iseljavanje mladih – naglasio je. 

Direktor JU ‘Agencija za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca’ Anto Brtan ističe suradnju s lokalnim vlastima što im, kako kaže, daje dodatni impuls da zaštite neprocjenjivo kulturno-povijesno i prirodno blago toga kraja.

– Ipak, bez aktivne suradnje i pomoći nadležnih institucija kantonalne, federalne i državne razine bojimo se da to neće biti dovoljno – poručio je.

 

(fena.ba)

READ MORE

Kulturni krajolik – Plivska jezera sa kompleksom mlinоva na Plivi

Na udaljenosti 5 kilometara od Jajca nalaze se Veliko i Malo Plivsko jezero, nastali transformacijom toka Plive, koja se koristi i kao značajan hidro-energetski resurs. 

Nastanak Plivskih jezera kao i same Plivske doline predispozicioniran je složenim tektonskim pokretima, jezera su nastala prilikom lomova i boranja Dinarskog pravca pružanja. Uzročnik nastanka najveće prirodne akumulacije vode u BiH su sedrene prečage koje su se formirale poprečno od pružanja vodotoka, na najužim dolinskim djelovima. 

Veliko Plivsko jezero nalazi se na nadmorskoj visini od 425 metara. Dugačko je 3300 metara, a njegova širina iznosi približno 1 km dok je maksimalna dubina jezera 36 metara. Donje ili malo jezero je površinski manje, dužine je oko 1 km i širine oko 430 metara, a maksimalna dubina jezera je 36 metara.

Prosječna godišnja temperatura površinskog sloja vode je 17°C a u dubljim slojevima je oko 5°C niža. U ljetnom periodu temperatura iznosi oko 21°C.

Odlukom Komisije za nacionalne spomenike Bosne i Hercegovine ovo područje je proglašeno Nacionalnim spomenikom pod nazivom Kulturni krajolik – Plivska jezera sa kompleksom mlinоva na Plivi kod Jajca.

(Tekst: Mišel Podgorski(FB/Geografija Bosne i Hercegovine/Foto: Samed Žužić)

READ MORE

Jajce posjetili eminentni stručnjaci iz NR Kine

Jučer su uz pratnju direktorice turističke agencije iz Banja Luke „Zepter Passport“, Milene Pavlović i gospodina Milana Bukare,  Jajce  posjetili profesori i stručnjaci iz oblasti turizma iz NR Kine (Singapura).

Gospoda: Jianjun Liang, Liyan Liu, Dr. David Wang, Dr. Wenzhang Dou, Jin Frank Li, profesori na Univerzitetu u Singapuru trenutno borave u Bosni i Hercegovini s ciljem analiziranja turističkog tržišta, te kreiranja paketa ponude prilagođenog za kinesko turističko tržište. Trenutno koordiniraju rad od oko 1500 turističkih radnika u Singapuru i okolici. Boravak u BiH, na preporuku ministra ekonomskih poslova NR Kine, obuhvata i radne sastanke sa predstavnicima izvršne vlasti Republike Srpske i Federacije Bosne i Hercegovine, u kontekstu investiranja u turističku infrastrukturu i gradnje hotela ili drugih sadržaja prilagođenih za potrebe turista iz ovog dijela svijeta. Svake godine Europsko turističko tržište posjeti oko 6 000 000 turista, dok ovaj dio Europe posjeti oko 1 500 000 turista iz Kine, s tendencijom rasta.

Iako je najavljen kratak boravak u  Jajcu, gosti su izrazili želju za  posjetu značajnijim kulturno-povijesnim znamenitostima i prirodnim vrijednostima. Uz pratnju djelatnika JU Agencije, te obilazak pomenutih znamenitosti, u Jajcu su se zadržali nekoliko sati. Iznenađeni bogatstvom prirodne i kulturne baštine jajačkog kraja, zaključili su da će i Jajce biti u fokusu njihove analize i uključivanja u itinerere  koje budu predlagali za ovaj dio Europe najznačajnijim turističkim agencijama Kine za narednih nekoliko godina.

READ MORE
CroatiaBosniaEnglishGermanDutchTurkeySaudi ArabiaItalyPoland